روانشناسی
زیبا نیک محمدی؛ ناهید شفیعی؛ علیرضا عراقیه
چکیده
هدف: برنامهدرسی نقش مهمی در موفقیت نظامهای آموزشی دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای برنامهدرسی هیوتاگوژیکی دوره دوم متوسطه انجام شد.روش شناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه این پژوهش مقالههای مرتبط با حیطه پژوهش در سالهای 2019 الی 2023 و خبرگان آشنا به ...
بیشتر
هدف: برنامهدرسی نقش مهمی در موفقیت نظامهای آموزشی دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای برنامهدرسی هیوتاگوژیکی دوره دوم متوسطه انجام شد.روش شناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه این پژوهش مقالههای مرتبط با حیطه پژوهش در سالهای 2019 الی 2023 و خبرگان آشنا به حیطه پژوهش و دارای مدرک تحصیلی دکتری در حوزههای برنامهریزی درسی و روانشناسی تربیتی بودند که تعداد 9 مقاله و 6 نفر خبرگان طبق اصل اشباع نظری و با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. دادهها با روشهای یادداشتبرداری از مقالهها و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان گردآوری که روایی محتوایی آنها توسط 5 نفر از خبرگان 995/0 و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 979/0 محاسبه و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.یافتهها: یافتههای حاصل از یادداشتبرداری از مقالهها و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان نشان داد برای برنامهدرسی هیوتاگوژیکی دوره دوم متوسطه در مضمون فراگیر انعطافپذیری 8 مضمون پایه در 3 مضمون سازماندهنده شامل انعطاف در اهداف، انعطاف در برنامهها و انعطاف در مدیریت، در مضمون فراگیر هدف 8 مضمون پایه در 2 مضمون سازماندهنده شامل بستر هدفگذاری هیوتاگوژیکی و همهجانبهنگری در هدفگذاری، در مضمون فراگیر محتوا 16 مضمون پایه در 4 مضمون سازماندهنده شامل گستردگی محتوا، تولید محتوا، محتوای کاربردی و محتوای مهارتی، در مضمون فراگیر یادگیرنده 15 مضمون پایه در 4 مضمون سازماندهنده شامل یاگیرنده خودتعیینگر، مشارکت همیارانه خلاق، عاملیت یادگیرنده و انگیزه درونی، در مضمون فراگیر تسهیلگری 24 مضمون پایه در 5 مضمون سازماندهنده شامل کلاس هیوتاگوژیکی، مهارتهای معلمان هیوتاگوژیکی، تدریس اصیل، فرصتسازی برای دانشآموز و آموزش مهارتهای هیوتاگوژیکی، در مضمون فراگیر فناوری آموزشی 12 مضمون پایه در 3 مضمون سازماندهنده شامل کلاس فناورانه، ابزارهای آموزشی فناورانه و شبکههای اجتماعی، در مضمون فراگیر تفکر 8 مضمون پایه در 3 مضمون سازماندهنده شامل تفکر سیستمی، تفکر انتقادی و تفکر گروهی و در مضمون فراگیر ارزشیابی 19 مضمون پایه در 4 مضمون سازماندهنده شامل سنجش هیوتاگوژیکی، نقش معلم در سنجش، نقش دانشآموز در سنجش و انتخاب در سنجش شناسایی شد.بحث و نتیجه گیری: طبق مضامین شناساییشده حاصل از یادداشتبرداری از مقالهها و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان برای برنامهدرسی هیوتاگوژیکی دوره دوم متوسطه، برای بهبود برنامهدرسی هیوتاگوژیکی باید زمینه را برای تحقق مضامین شناساییشده فراهم آورد.