علوم اجتماعی
روانبخش جهانشاهی؛ منصور حقیقتیان؛ شاپور بهیان
چکیده
هدف: بسیاری از صاحبنظران حوزه جامعهشناسی و روانشناسی معتقدند که دوره نوجوانی آغاز مرحله شکلگیری هویت است و یکی از وظایف نهادهای اجتماعی کمک به بازتولید هویت ملی در نسل نوجوان و جوان میباشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی تاثیر عوامل فرهنگی بر بازتولید هویت ملی در دانشآموزان انجام شد.روش: این مطالعه از نظر ...
بیشتر
هدف: بسیاری از صاحبنظران حوزه جامعهشناسی و روانشناسی معتقدند که دوره نوجوانی آغاز مرحله شکلگیری هویت است و یکی از وظایف نهادهای اجتماعی کمک به بازتولید هویت ملی در نسل نوجوان و جوان میباشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی تاثیر عوامل فرهنگی بر بازتولید هویت ملی در دانشآموزان انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه نوجوانان 16-13 سال استان کهگیلویه و بویراحمد به تعداد 51339 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر در نظر گرفته شد و این تعداد با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته (93 سوالی) بود که روایی صوری و محتوایی آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ بالاتر از 70/0 برآورد شد. دادهها با روش تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که هویت قومی و پایبندی به رسوم با بازتولید هویت ملی در دانشآموزان همبستگی مثبت و معنادار و گسترش فرهنگ تساهل و تسامح، بیسازمانی خانواده و گسترش فضای مجازی با بازتولید هویت ملی در آنان همبستگی منفی و معنادار داشت (001/0P<). همچنین، مدل جامعهشناختی تاثیر عوامل فرهنگی بر بازتولید هویت ملی در دانشآموزان برازش مناسبی داشت و در این مدل، عوامل فرهنگی بر بازتولید هویت ملی در دانشآموزان تاثیر مستقیم و معنادار داشت (001/0P<).نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، عوامل فرهنگی تاثیر معناداری بر بازتولید هویت ملی در دانشآموزان داشتند. بنابراین، برای بازتولید هویت ملی در دانشآموزان میتوان زمینه بهبود عوامل فرهنگی را مهیّا ساخت.
یونس وکیل الرعایا
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزشوپرورش انجام شد.روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزشوپرورش استان سمنان در سال تحصیلی 99- 1398 و به تعداد 384 بوده است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 192 نفر برآورد و به ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزشوپرورش انجام شد.روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزشوپرورش استان سمنان در سال تحصیلی 99- 1398 و به تعداد 384 بوده است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 192 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر اساس سطح شهرستان ها افراد انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 78 سوال بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و مدیران ارشد آموزشو پروش تایید شد. پایایی کل پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 71/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها: یافتههای روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزش وپرورش به ترتیب در قالب هفت بعد عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه که در مجموع 19/92 درصد از کل واریانس پرسش نامه را تببین کردند. بر اساس یافتههای آزمون همبستگی، عوامل محیطی اقتصاد آموزشوپرورش رابطه مثبت و معناداری داشتند ویافته های رگرسیون نشان داد که عوامل محیطی به میزان 8/35 درصد، متغیر اقتصاد آموزشوپرورش را تبیین کردند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه موجب بهبود اقتصاد آموزشوپرورش و در نهایت تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی و عامل اثربخش و انگیزشی در حوزه آموزش می شوند.