مهشاد عرفانی خانقاهی؛ حسینعلی بهرام زاده؛ هادی سعیدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش شناسی: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته(کیفی- کمّی) و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاه در دانشگاه آزاد خراسان رضوی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. متون مصاحبهها با روش تحلیل مضمون ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش شناسی: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته(کیفی- کمّی) و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاه در دانشگاه آزاد خراسان رضوی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. متون مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و با نرمافزار Maxqda تحلیل شدند. جامعه آماری در بخش کمّی کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد خراسان رضوی (10 واحد) به تعداد 1092 نفر در سال 1398 بودند که حجم نمونه 284 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای بود که مطابق یافتههای کیفی تدوین شد و روایی آن به شکل صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری- تفسیری با نرمافزار MICMAC جهت تدوین الگوی مفهومی و برای اعتبارسنجی الگو از معادلات ساختاری با نرمافزار Smart pls استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در 7 مؤلفه(شایستگی ارتباطی انسانی، شایستگی ادراکی، شایستگی مدیریتی، شایستگی حرفهای، شایستگی اعتقادی و ارزشی، شایستگی فردی و شایستگی سازمانی) و 47 شاخص قابل طبقهبندی است. نتایج معادلات ساختاری با رویکرد Smart pls نیز نشان داد مجموعه متغیرهای الگو توانستند به میزان 75/0 واریانس شایستگی را پیش بینی کنند. برازش کلی مدل نیز 37/0=GOF حاصل شد که نشان دهنده مطلوبیت کلی مدل است. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت در الگوی ارائه شده، مؤلفه شایستگی اعتقادی- ارزشی متغیر بنیادی است که بر سایر سطوح شایستگی اثرگذار است، لذا توجه به این شایستگی برای انتخاب مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قابل توجه است.
سید کمال علایی موسوی؛ سید احمد هاشمی؛ مهدی باقری
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شایستگی حرفهای مدیران آموزش متوسطه کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد.روششناسی: روش پژوهش برحسب هدف بنیادی - کاربردی، و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع دادهها آمیخته (کیفی ـ کمی ) از نوع اکتشافی برحسب روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شایستگی حرفهای مدیران آموزش متوسطه کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد.روششناسی: روش پژوهش برحسب هدف بنیادی - کاربردی، و برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع دادهها آمیخته (کیفی ـ کمی ) از نوع اکتشافی برحسب روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و خبرگان و صاحبنظران مدیران آموزشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و اصل اشباع 15 نفر به عنوان مصاحبهشونده انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و معاونین آموزش و پرورش تهران که به تعداد 335 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوریدادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساخته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته محیط یادگیری برگرفته از مصاحبه و بر پایه مبانی نظری به صورت محقق ساخته بود . جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی و تحلیل عاملی تأییدی برای ارائه مدل تحقیق و همچنین تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار AMOSاستفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای حرفهای شایستگی به ترتیب اولویت متغیر شایستگی فردی، شایستگی اخلاقی، شایستگیفنی، شایستگی اداری، شایستگی سازمانی، شایستگی ارتباطی و شایستگی عملکردی بوده که در الگو از اعتبار مناسب برخوردار بود.بحث و نتیجه گیری: در نتیجه میتوان به رفع ابهام عملکردی مدیران آموزش و پرورش همت گذاشت و چشمانداز شفاف و بهینهای را برای تأمین،تربیت و نگهداشت منابع انسانی آموزش و پرورش فراهم آورد.