الهام هادی پور؛ مجتبی معظمی؛ غلامعلی احمدی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیمو تربیت بود.روش شناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت و خبرگان و پژوهشگران در رشتههای علوم تربیتی شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش طبق ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیمو تربیت بود.روش شناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت و خبرگان و پژوهشگران در رشتههای علوم تربیتی شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش طبق اصل اشباع نظری 15 نفر بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل فیشبرداری از اسناد و متون و مصاحبه با خبرگان و پژوهشگران بود. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت 86 شاخص، 8 مفهوم و 3 بعد داشت. بعد سازمانی دارای سه مولفه مدیریت و همکاران، شرایط محیط کاری و سیستم ارزیابی عملکرد، بعد اجتماعی دارای سه مولفه روابط اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و منزلت اجتماعی معلم و بعد فردی دارای دو مولفه ویژگیهای شخصی و اهداف غیرمادی معلمان بود.بحث و نتیجهگیری: با توجه به ابعاد و مولفههای شناساییشده برای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت، برنامهریزی جهت بهبود انگیزه معلمان از طریق ارتقای مولفههای مولفه مدیریت و همکاران، شرایط محیط کاری، سیستم ارزیابی عملکرد، روابط اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، منزلت اجتماعی معلم، ویژگیهای شخصی و اهداف غیرمادی معلمان ضروری است.