محمد بستاکی؛ احمد محمودی؛ سحر پیرجمادی
چکیده
هدف: با شیوع ویروس کوید-19 شیوه جدید زندگی با الزام به قرنطینه عمومی شکل گرفت و دانشآموزان رشته تربیتبدنی که فعالیت و تحرک زیادی داشتند را مجبور به خانهنشینی کرد. هدف پژوهش حاضر درک تجربه زیسته دانشآموزان پسر پایه دوازدهم رشته تربیتبدنی در ایام همهگیری کووید-19 بود.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و با رویکرد ...
بیشتر
هدف: با شیوع ویروس کوید-19 شیوه جدید زندگی با الزام به قرنطینه عمومی شکل گرفت و دانشآموزان رشته تربیتبدنی که فعالیت و تحرک زیادی داشتند را مجبور به خانهنشینی کرد. هدف پژوهش حاضر درک تجربه زیسته دانشآموزان پسر پایه دوازدهم رشته تربیتبدنی در ایام همهگیری کووید-19 بود.روششناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و با رویکرد پژوهشی استقرایی و راهبرد پدیدارشناسانه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش و دانشآموزان پسر پایه دوازدهم رشته تربیتبدنی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. بدینمنظور طبق اصل اشباع نظری با 22 نفر از صاحبنظران و دانشآموزان بهصورت هدفمند، مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند انجام شد. برای اطمینان از روایی مواردی نظیر انتخاب دقیق نمونهها، جمعآوری و تحلیل همزمان دادهها و انسجام در روششناسی از طرف پژوهشگر رعایت و پایایی با استفاده از روش کدگذاری مجدد %82 بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز از روش کدگذاریهای باز، محوری، انتخابی و با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 بهره برده شد.یافتهها: در پژوهش حاضر تعداد 64 شاخص در قالب پنج مقوله شامل عوامل اقتصادی (شرایط اقتصادی خانوار و باشگاهها)، تغییر سبک زندگی (توصیههای بهداشتی، تجربه قرنطینه خانگی، محدودیتهای ورزشی، دانشافزایی و اوقات فراغت)، آمادگی جسمانی و رقابتی (شرایط بدنی و رقابتی)، روانشناختی (وسواسهای فکری، نوسانات خلقی) و عوامل رسانهای و فضای مجازی (تغییر شرایط برخورد رسانه، آموزش مجازی و برنامه شاد) شناسایی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر لزوم توجه به شرایط اقتصادی خانوار، توصیههای بهداشتی، دانشافزایی ورزشی، حفظ شرایط جسمانی، کنترل روان شناختی و آموزش مجازی ورزش در ایام همهگیری تأکید دارد. در این زمینه تدوین برنامه راهبردی فعالیت بدنی در منزل، ارائه توصیههای بهداشتی، آموزش مجازی، فناوریهای نوین و نرم افزارهای موجود در امر ورزش در ایام همهگیری کووید-19 توسط مسئولین بهمنظور جلوگیری از بیتحرکی جسمی، بی انگیزگی روحی و واماندگی از تحصیل دانشآموزان پیشنهاد میشود.
ابوذر قاسمی؛ ذبیح پیرانی؛ فائزه ناطقی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل و تبیین الگوی برنامه درسی تلفیقی در آموزش مجازی دوره ابتدایی در شرایط همهگیری کووید-19 بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در بخش کیفی دادهبنیان و در بخش کمی، همبستگی و معادلات ساختاری بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل و تبیین الگوی برنامه درسی تلفیقی در آموزش مجازی دوره ابتدایی در شرایط همهگیری کووید-19 بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و از نظر شیوه گردآوری دادهها در بخش کیفی دادهبنیان و در بخش کمی، همبستگی و معادلات ساختاری بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان شامل اساتید برنامهریزی درسی و برخی معلمان ابتدایی برجسته بود که در ارزشیابی معلمان، دارای رتبههای برتر استانی بودند که این افراد، به صورت هدفمند انتخاب گردیدند (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه داشت) و در بخش دوم (کمی)، جامعه آماری شامل معلیمن ابتدایی شهر اراک بود (360 نفر). ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه (36 گویه و در قالب چهار شاخص) انتخاب شد. برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهایMaxQDAPro ، SPSS24 و Smart PLS2 استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که چهار کد محوری فعالیتهای یادگیری، اهداف، محتوای برنامه درسی تلفیقی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان کدهای محوری مدل برنامه درسی تلفیقی در آموزش مجازی دوره ابتدایی در شرایط همهگیری کووید-19 بودند. همچنین نتایج مدل ساختاری نشان داد هر چهار بعد از برازش کافی برخوردار میباشند.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، حتی بعد از پایان دوران پاندومی کووید-19 ، میتواند راهگشای مدیران و برنامهریزان آموزش ابتدایی کشور برای بهبود آموزش در دوران ابتدایی باشد.