نیره شاه محمدی
چکیده
هدف: هدف این مطالعه بررسی نقش مجلههای رشد دانشآموزی بر ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانشآموزان بود. روش: این مطالعه از نوع پسرویدادی بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه استانهای تهران و البرز در سال تحصیل 97-96 به تعداد 683989 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه بررسی نقش مجلههای رشد دانشآموزی بر ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانشآموزان بود. روش: این مطالعه از نوع پسرویدادی بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه استانهای تهران و البرز در سال تحصیل 97-96 به تعداد 683989 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران 1890 نفر حجم نمونه تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه ای تلفیقی از دو پرسشنامه مهارت برنامه ریزی و مطالعه دکتر سیف و و مجلههای رشد سؤال استفاده شد .روایی صوری پرسشنامه با نظر 10 نفر از افراد متخصص بررسی و تعیین شد. پایایی پرسشنامه با آلفای کرانباخ 7/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از درصد فراوانی ، میانگین و انحراف معیار ، آزمون t تک متغیره، خی دو و تحلیل واریانس و با استفاده از نرمافزارSPSS انجام شد.یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل واریانس دوراهه (تعامل جنسیت و دوره تحصیلی) نشان داد که بین میزان تاثیر مطالعه مجلههای رشد بر مهارتهای عمومی مطالعه، در بین دانشآموزان دختر و پسر و در دورههای تحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشت .به عبارت دیگر میزان تاثیر این مجلهها بر مهارتهای عمومی مطالعه در دختران بیشتر از پسران است (907/3=f ، 048/0p <،02/0=θ).نتیجه گیری: نتایج نشان داد مطالعه مجلههای رشد مهارت های برنامه ریزی و مطالعه درسی شامل : برنامه ریزی و زمانبندی مطالعه درسی و ایجاد آمادگی برای امتحان در دانشآموزان را ارتقاء داده است. میزان این تاثیر در بین دانش آموزان دختربیشتر از دانش آموزان پسر بوده است.