سیده طیبه طبائی؛ حمید شفیع زاده؛ نادر سلیمانی
چکیده
هدف: مسئولیت اجتماعی در مدارس نقش موثری در عملکرد و موفقیت مدارس دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی مدارس انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی مبتنی بر نظریه اشتراوس و کوربین (1998) بود. جامعه پژوهش خبرگان مسئولیت اجتماعی مدارس کشور ایران در سال 1399 بودند. حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: مسئولیت اجتماعی در مدارس نقش موثری در عملکرد و موفقیت مدارس دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی مدارس انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی مبتنی بر نظریه اشتراوس و کوربین (1998) بود. جامعه پژوهش خبرگان مسئولیت اجتماعی مدارس کشور ایران در سال 1399 بودند. حجم نمونه طبق اصل اشباع نظری 15 نفر برآورد که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA-12 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مسئولیت اجتماعی مدارس دارای 98 مفهوم و 28 مقوله فرعی در 8 مقوله اصلی شامل مسئولیتهای قانونی و مسئولیتهای اخلاقی (شرایط علی)، مسئولیتهای عمومی و بشردوستانه (پدیده محوری)، مسئولیتهای اجتماعی و سیاسی (شرایط مداخلهگر)، مسئولیتهای اقتصادی (شرایط زمینهای)، مسئولیتهای زیست محیطی و دانشافزایی ذینفعان (راهبردها) و آگاهی و همکاری (پیامدها) بود.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته ها الگوی پژوهش حاضر میتواند یک راهنما برای متخصصان و برنامهریزان باشد و آنان بر اساس آن برنامههایی جهت ارزیابی و بهبود مسئولیت اجتماعی مدارس طراحی و اجرا نمایند.
محمدعلی بیاتی؛ سعید صیادی؛ ابراهیم گیوکی؛ سنجر سلاجقه؛ امین نیک پور
چکیده
هدف: مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتا جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسبوکار مسئولانه و متعهدانه تاکید میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر زمانی از نوع مقطعی، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع کیفی با استفاده از روش فراترکیب ...
بیشتر
هدف: مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتا جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسبوکار مسئولانه و متعهدانه تاکید میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر زمانی از نوع مقطعی، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع کیفی با استفاده از روش فراترکیب بود. جامعه پژوهش منابع مرتبط با مسئولیت اجتماعی در 20 سال اخیر بودند که از میان 200 مقاله موجود با توجه به ملاکهای مورد نظر و تعداد 3 مرحله پالایش تعداد 42 مقاله با روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور اسناد و یادداشتبرداری از مقالهها جمعآوری که پایایی یافتهها با کمک ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد و در نهایت، دادهها با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA-10 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مسئولیت اجتماعی تعداد 65 شاخص، 41 مقوله و 7 بعد داشت که شامل ابعاد اقتصادی (6 مقوله)، اخلاقی (8 مقوله)، محیطزیستی (8 مقوله)، کارکنان (6 مقوله)، نهادهای نظارتی (5 مقوله)، جامعه (5 مقوله) و نهادهای حاکمیتی (3 مقوله) بود. در نهایت، مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده 7 بعد اقتصادی، اخلاقی، محیطزیستی، کارکنان، نهادهای نظارتی، جامعه و نهادهای حاکمیتی برای مدل مسئولیت اجتماعی بود. مدیران و مسئولان سازمانی با کمک ابعاد شناساییشده در پژوهش حاضر میتوانند زمینه را برای بهبود مسئولیت اجتماعی در سازمان خود فراهم آورند.