جواد کهن سال جاجرم؛ محبوبه سلیمان پور عمران؛ رویا افراسیابی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی تدریس مبتنی بر هوش هیجانی در آموزش عالی انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر آمیخته یعنی کیفی و کمی بود. جامعه بخش کیفی خبرگان رشتههای علوم تربیتی آموزش عالی استانهای خراسان و جامعه بخش کمی دانشجویان کارشناسی همه رشتههای آموزش عالی استانهای خراسان در سال 400-1399 بودند. حجم نمونه بخش کیفی طبق اصل ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی الگوی تدریس مبتنی بر هوش هیجانی در آموزش عالی انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر آمیخته یعنی کیفی و کمی بود. جامعه بخش کیفی خبرگان رشتههای علوم تربیتی آموزش عالی استانهای خراسان و جامعه بخش کمی دانشجویان کارشناسی همه رشتههای آموزش عالی استانهای خراسان در سال 400-1399 بودند. حجم نمونه بخش کیفی طبق اصل اشباع نظری 15 نفر برآورد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و حجم نمونه بخش کمی طبق فرمول کوکران 350 نفر برآورد که با توجه به شیوع کووید-19 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته 92 گویهای بودند که روایی مصاحبهها با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش هولستی 94/0 و روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 75/0 برآورد شد. دادهها با روشهای کدگذاری و تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که 92 کد باز و 26 کد محوری در قالب پنج کد گزینشی وجود داشت که شامل خودشناسی (با سه کد آگاهی هیجانی، خودارزیابی صحیح و خودباوری)، تعامل عاطفی (با پنج کد شناخت و درک دیگران، بالندگی دیگران، خدمتمداری، هدایت تنوع و آگاهی سیاسی)، روابط جمعی (با هشت کد نفوذ، ارتباطات، مدیریت تضاد، رهبری، تسریع تغییر، پیوندسازی، تشریک مساعی و مشارکت و ظرفیتهای گروهی)، خودمدیریتی (با پنج کد خودکنترلی، وظیفهشناسی، قابلیت اعتماد، انطباقپذیری و نوآوری) و خودانگیختگی (با پنج کد رشدگرایی، تعهد، ابتکار، خوشبینی و کنشهای اخلاقی) بودند. نتایج بخش کمی نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و بار عاملی همه کدهای باز، محوری و گزینشی معنادار بودند (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: با توجه به معتبربودن الگوی تدریس مبتنی بر هوش هیجانی در آموزش عالی، استفاده از آن میتواند به بهبود عملکرد و اثربخشی آموزش عالی کمک کند.