فروغ رمضان نیا؛ علیرضا چناری؛ شراره حبیبی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت فرهنگ نوآورانه سازمانی در نظام آموزش عالی، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل فرهنگ نوآورانه سازمانی بر اساس سبک رهبری تحولگرا با میانجی اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت فرهنگ نوآورانه سازمانی در نظام آموزش عالی، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل فرهنگ نوآورانه سازمانی بر اساس سبک رهبری تحولگرا با میانجی اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه مازندران در سال 1400 به تعداد 1217 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 291 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای محققساخته فرهنگ نوآورانه سازمانی، سبک رهبری تحولگرا، اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری بودند که روایی آنها با نظر خبرگان تایید و پایایی آنها مناسب ارزیابی شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که بار عاملی، میانگین واریانس استخراجشده و آلفای کرونباخ همه مولفهها بالاتر از 70/0 بود. مدل فرهنگ نوآورانه سازمانی بر اساس سبک رهبری تحولگرا با میانجی اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه آزاد اسلامی برازش مناسبی داشت. علاوه بر آن، اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری بر فرهنگ نوآورانه سازمانی و سبک رهبری تحولگرا بر اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری اثر مستقیم و معنادار داشتند (001/0>P)، اما سبک رهبری تحولگرا بر فرهنگ نوآورانه سازمانی اثر مستقیم و معناداری نداشت (05/0<P). همچنین، سبک رهبری تحولگرا از طریق اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری بر فرهنگ نوآورانه سازمانی اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (001/0>P).نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، برای بهبود فرهنگ نوآورانه سازمانی برنامهریزی از طریق بهبود اخلاق حرفهای و کیفیت زندگی کاری بهصورت مستقیم و از طریق سبک رهبری تحولگرا بهصورت غیرمستقیم ضروری است.
قربانعلی اصغری؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ ام کلثوم غلامحسین زاده
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ارادت شغلی مدیران بر بهبود عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و اخلاق حرفهای معلمان جهت ارائه مدل در آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ارادت شغلی مدیران بر بهبود عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و اخلاق حرفهای معلمان جهت ارائه مدل در آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش تحلیل محتوا و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، معلمان مدارس آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 33567 نفر تشکیل میدادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 380 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب مقطع تحصیلی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که: متغیر ارادت شغلی دارای دو بعد «سازمانی و فردی» است. بعد سازمانی دارای شش مؤلفه (جو سازمان، عدالت سازمان، سیستم پاداش، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، فرهنگ سازمان) و بعد فردی دارای سه مؤلفه (تعهد به کار، انگیزه شغلی و احساس مثبت نسبت به کار) میباشدنتیجه گیری: تاثیر ارادت شغلی مدیران بر بهبود عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس و اخلاق حرفهای معلمان در آموزش و پرورش استان مازندران مثبت و معنادار میباشد و ارادت شغلی مدیران بیشترین تاثیر را بر اخلاق حرفهای معلمان دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد.
امید مهدیه؛ مریم قهرمانی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفهای اساتید بر انگیزش دانشجویان بود.روش: تحقیق حاضر بصورت کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1398-99 بود که تعداد 140 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و این پرسشنامه ها بصورت در دسترس، در بین آنها توزیع و جمعآوری گردید. ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفهای اساتید بر انگیزش دانشجویان بود.روش: تحقیق حاضر بصورت کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1398-99 بود که تعداد 140 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و این پرسشنامه ها بصورت در دسترس، در بین آنها توزیع و جمعآوری گردید. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه عباسی و دیگران (1396) برای سنجش اخلاق حرفهای و از پرسشنامه مهدیه (1397) برای سنجش انگیزش استفاده شد که روایی محتوا و پایایی آن (به روش آلفا) مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS (از طریق تحلیل مسیر) در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد رابطه معنیداری بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و انگیزش وجود داشت. همچنین اخلاق حرفهای تأثیر مثبت و معنیداری بر ایجاد انگیزش در دانشجویان داشت. ویژگیهای فردی و تعاملی تأثیر مستقیمی بر انگیزش داشتند ولی تأثیر مستقیم کیفیت کار حرفهای بر انگیزش معنیدار نبود. کیفیت کار حرفهای نقش میانجی را در رابطه بین ویژگیهای فردی و تعاملی و انگیزش ایفا کرد. همچنین ویژگیهای تعاملی نقش میانجی را در رابطه بین کیفیت کار حرفهای و انگیزش ایفا کرد (P < /span><0.005).نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان نتیجه گرفت صرفاً توجه به جنبههای فنی تدریس نمیتواند کافی باشد بلکه رعایت اخلاق حرفهای مشتمل بر ویژگیهایی از قبیل عدالتمحوری، مسئولیتپذیری و قانونمداری میتواند مکمل کیفیت کار حرفهای یا همان تدریس خوب باشد.
زینب امام دوست؛ نگین جباری؛ کیومرث نیازآذری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ادراک مدیران مدارس از چالشهای اخلاق حرفهای در جامعه مدرن انجام شد.روش: این مطالعه ازنظرهدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش دربخش کیفی خبرگان آموزشوپرورش شهرگرگان باسابقه مدیریت و سیاستگذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم شهر گرگان درسال تحصیلی 98-1397 به تعداد 256 نفر بودندکه طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته ادراک مدیران و چالشهای اخلاق حرفهای استفاده شدکه روایی پرسشنامه ادراک مدیران با روش میانگین واریانس استخراجشده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب بهترتیب 94/0 و 87/0 و روایی پرسشنامه چالشهای اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی و میانگین واریانس استخراج شده تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب برای کل و همه عوامل آن بهترتیب بالاتر از 60/0 و 70/0 بدست آمد.دادهها با روشهای کدگذاری باز،محوری وانتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-22 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که چالشهای اخلاق حرفهای دارای 164مفهوم اولیه، 38کد باز، 19کد محوری و 9 کد انتخابی بود که کدهای انتخابی و محوری شامل قانونمداری (شامل دو کد قانونپذیری وآگاهی قانونی)، اخلاقمداری (شامل دو کد عدالتمحوری و نگاه معنوی)، دانشمداری (شامل سه کد به روز بودن، مطالعات تطبیقی و نشر دانش)، منش رهبرانه (شامل دو کد نگاه پدرانه و منبع انگیزشی)، مسئولیتپذیری متعهدانه (شامل دو کد تعهد کاری و کارآیی)، رقابتپذیری (شامل دو کد قانون رقابت و مزیت رقابتی)، توسعهمحوری (شامل دو کد قوانین کارآمد وزیرساخت اجتماعی- فرهنگی)،اقتدارگرایی سازنده (شامل دو کد قاطعیت اجرایی وتعامل سازنده) و آیندهنگری (شامل دو کد برنامه محوری و نیازسنجی) بودند. یافتههای بخش کمی نشان دادادراک مدیران بر چالشهای اخلاق حرفهای و چالشهای اخلاق حرفهای بر هر نه عامل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزان و مسئولان برای مقابله با چالشهای اخلاق حرفهای میتوانندزمینه راجهت بهبودقانونمداری،اخلاقمداری،دانشمداری، منش رهبرانه،مسئولیتپذیری متعهدانه، رقابتپذیری،توسعهمحوری،اقتدارگرایی سازنده وآیندهنگری فراهم نمایند.