دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
پدیدارشناسی تجارب بی‌عدالتی آموزشی و پژوهشی دانشجویان مبتنی بر رویکرد قابلیت (مطالعه موردی: یک دانشگاه جامع دولتی در تهران)

مهدی مهدی؛ محمد یمنی دوزی سرخابی؛ مرتضی رضایی زاده؛ مرتضی منادی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 39-51

https://doi.org/10.22034/ijes.2021.526329.1012

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی بی‌عدالتی‌های آموزشی و پژوهشی موجود نسبت به دانشجویان در حین تحصیل بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی بود. به این منظور، از رویکر کیفی پدیدارشناسی بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاه‌های جامع دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. ...  بیشتر

جامعه‌شناسی پدیدار‌شناسانه درک معنای دوستی (نمونه موردی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر مشهد)

مجید دانایی؛ سیمین فروغ زاده؛ حسین بهروان؛ سیمین فروغ زاده

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 71-106

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43670

چکیده
    چکیده   در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. داده‌های کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکت‌کنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ...  بیشتر