مهدی مهدی؛ محمد یمنی دوزی سرخابی؛ مرتضی رضایی زاده؛ مرتضی منادی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی بیعدالتیهای آموزشی و پژوهشی موجود نسبت به دانشجویان در حین تحصیل بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی بود. به این منظور، از رویکر کیفی پدیدارشناسی بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی بیعدالتیهای آموزشی و پژوهشی موجود نسبت به دانشجویان در حین تحصیل بود. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی بود. به این منظور، از رویکر کیفی پدیدارشناسی بهره گرفته شد. جامعه این پژوهش، دانشجویان یکی از دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 20 دانشجو طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری معیار انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق انجام مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. روایی محتوایی ابزار مصاحبه توسط متخصصان موضوع و پایایی آن نیز با روش پایایی بین دوکدگذار با ضریب %78 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها نیز، روش تحلیل مضمون فان کام به کار گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بیعدالتی آموزشی هشت مضمون اصلی و 45 مضمون فرعی و بیعدالتی پژوهشی پنج مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی داشت. مضمونهای اصلی بیعدالتی در زمینه آموزشی، شامل ضعف اساتید در یاددهی، جدی نگرفتن درس و آموزش، انتقادپذیری پایین اساتید، بیضابطهبودن ارزیابی دانشجویان، تخریب انگیزه دانشجو، تحقیر دانشجو، به رسمیت نشناختن تنوع دانشجویان، و محدود بودن امکان دسترسی به استاد بودند. در زمینه پژوهشی نیز، مضمونهای اصلی بیعدالتی شامل تبعیض در پذیری دکتری، ایجاد محدودیت در همکاری با اساتید، ضعف و تبعیض در ارائه راهنمایی علمی، نگاه ابزاری به دانشجو، و مشکلات تأمین منابع مورد نیاز پژوهشها میشدند. این بیعدالتیها به عنوان عواملی هستند که تأثیرات منفی بر ایجاد و تقویت قابلیتهای اساسی دانشجویان، یعنی احترام و کرامت، دانش و تخیل، انسجام عاطفی، آمادگی یادگیری، صدا، داشتن آرزو، استدلال عملی، و روابط و شبکههای اجتماعی میگذارند.بحث و نتیجهگیری: برگزاری کارگاههای آموزشی برای اساتید با موضوع عدالت آموزشی و پژوهشی، افزایش تنوع اساتید و محتوای آموزشی ارائهشده متناسب با تفاوتهای دانشجویان، توجه به نظرات دانشجویان در مسائل مختلف دانشگاه و رسیدگی به اعتراضهای آنان، راهکارهایی هستند که برای رفع بیعدالتیهای موجود توصیه میشوند.
مجید دانایی؛ سیمین فروغ زاده؛ حسین بهروان؛ سیمین فروغ زاده
چکیده
چکیده در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. دادههای کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونهگیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکتکنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ...
بیشتر
چکیده در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. دادههای کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونهگیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکتکنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش پدیدارشناسی و تکنیک عملیات واحد معنایی، خوشهبندی و مقولهبندی، معنای تعمیمی و تفریدی دوستی انجام شد. یافتهها نشان میدهد که دوستی در وجه تعمیمی، کنجکاوی و لذتبردن از زیبایی دختران است و در موارد دیگر نشان دادن قدرت به سایر دوستان، ارتباط جنسی، گریز از تنهایی و همگونی اخلاقی و عاطفی است. عامترین روش ارتباط تلفنی و بارزترین نتیجه دوستی مانع شدن از پیشرفت در زندگی است. برخلاف نگرشهای موجود در بین مسئولان و خانوادهها که به دوستی با دختر بیشتر نگاه جنسی دارند، دوستیها بیشتر به دلیل کنجکاوی و در ابتدا زیبایی جنس مخالف، بدون توجه به لذت جنسی صورت میگیرد.