علوم اجتماعی
فاطمه رادپور؛ بهزاد فرخ سرشت؛ داود کیاکجوری؛ حسینعلی تقی پور
چکیده
هدف: مهارتهای ارتباطی مدیران یکی از مهمترین عوامل استمرار موفقیت در هر سازمانی است و برای این منظور شناخت ویژگیهای شخصیتی مدیران برای ارتقای مهارتهای ارتباطی آنان مهم و ضروری میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از ...
بیشتر
هدف: مهارتهای ارتباطی مدیران یکی از مهمترین عوامل استمرار موفقیت در هر سازمانی است و برای این منظور شناخت ویژگیهای شخصیتی مدیران برای ارتقای مهارتهای ارتباطی آنان مهم و ضروری میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران و معاونین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بودند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 191 نفر تعیین، اما 210 پرسشنامه بین مدیران و معاونین توزیع شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته ابعاد شخصیتی مدیران (35 سوال) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی مدیران (18 سوال) بودند. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد 10 پرسشنامه به دلیل ناقصبودن از تحلیلها حذف شدند و تحلیلها برای 200 نفر انجام شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که تعداد 9 سوال به دلیل بار عاملی کم از پرسشنامه ابعاد شخصیتی مدیران حذف و فرم نهایی 26 سوال در 6 مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری داشت و این شش مولفه توانستند 37/80 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. همچنین، میزان بار عاملی هر شش مولفه بالاتر از 70/0 و میزان میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 50/0 و پایایی آلفای کرونباخ و ترکیبی همه آنها بالاتر از 70/0 بهدست آمد. علاوه بر آن، الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران برازش مناسبی داشت و در الگوی مذکور هر شش مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری بر مهارتهای ارتباطی مدیران اثر مستقیم و معنیدار داشتند (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر هر شش مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری بر مهارتهای ارتباطی مدیران بود. بنابراین، برای بهبود مهارتهای ارتباطی مدیران میتوان از طریق بهبود شرایط کاری و کارگاههای آموزشی زمینه را برای افزایش و ارتقای ابعاد شخصیتی مدیران فراهم نمود.
مریم خروشی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ، اثربخشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوههای خودکنترلی نوجوانان دختر دوره اول متوسطه است. روش: جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 میباشند و نمونه آماری را تعداد 30 نفر از دانشآموزانی تشکیل دادند که به روش نمونهگیری (در دسترس) انتخاب و بهطور تصادفی در ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ، اثربخشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوههای خودکنترلی نوجوانان دختر دوره اول متوسطه است. روش: جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 میباشند و نمونه آماری را تعداد 30 نفر از دانشآموزانی تشکیل دادند که به روش نمونهگیری (در دسترس) انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه خودکنترلی تانجی بود. طرح تحقیق، نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود، ابتدا برای هردو گروه پیشآزمون اجرا گردیده، سپس مداخله آزمایشی (مهارتهای ارتباطی) برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) به اجرا درآمد. پس از اتمام برنامه درمانی، پسآزمون اجرا گردید. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها : نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی باعث افزایش شیوه های خودکنترلی (P<0/05) پسآزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوههای خودکنترلی نوجوانان دختر تأثیر دارد.
مریم خروشی؛ خدیجه اعراب شیبانی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 147-157
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ، اثربخشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوههای خودکنترلی نوجوانان دختر دوره اول متوسطه بود.روش: جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بودند و نمونه آماری را تعداد 30 نفر از دانش آموزانی تشکیل دادند که به روش نمونه گیری (در دسترس) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ، اثربخشی مهارتهای ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوههای خودکنترلی نوجوانان دختر دوره اول متوسطه بود.روش: جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بودند و نمونه آماری را تعداد 30 نفر از دانش آموزانی تشکیل دادند که به روش نمونه گیری (در دسترس) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه خودکنترلی تانجی (2004) بود. طرح تحقیق، نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود، ابتدا برای هردو گروه پیش آزمون اجرا گردیده، سپس مداخله آزمایشی (مهارت های ارتباطی) برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) به اجرا درآمد. پس از اتمام برنامه درمانی، پس آزمون اجرا گردید. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها : نتایج نشان داد که مهارت های ارتباطی باعث افزایش شیوه های خودکنترلی (0/05<P) پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد.نتیجه گیری: آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر شیوه های خودکنترلی نوجوانان دختر تأثیر دارد