روانشناسی
مریم ستوده مقدم؛ مسلم چرابین؛ احمد اکبری؛ احمد زنده دل
چکیده
هدف: توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان از طریق آموزشهای ضمن خدمت میتواند نقش موثری در بهبود کیفیت آموزش آنان داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی مدل خطمشیگذاری بهمنظور توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آموزشهای ضمن خدمت بود.روش شناسی: در یک مطالعه کاربردی از نوع کیفی، پژوهش حاضر بر روی 10 نفر از ...
بیشتر
هدف: توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان از طریق آموزشهای ضمن خدمت میتواند نقش موثری در بهبود کیفیت آموزش آنان داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی مدل خطمشیگذاری بهمنظور توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آموزشهای ضمن خدمت بود.روش شناسی: در یک مطالعه کاربردی از نوع کیفی، پژوهش حاضر بر روی 10 نفر از اساتید و خبرگان حوزههای مدیریت آموزش و آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی که طبق اصل اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار پژوهش حاضر مصاحبه نیمهساختاریافته بود که در فصلهای فروردین تا شهریور 1401 انجام و روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 92/0 بهدست آمد. دادههای حاصل از اجرای مصاحبه نیمهساختاریافته با روش تحلیل محتوا طبق نظریه دادهبنیاد در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل خطمشیگذاری بهمنظور توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آموزشهای ضمن خدمت دارای 174 شاخص، 31 مولفه در شش زمینه شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، راهبردها و پیامدها بود. در این پژوهش شرایط علّی شامل 13 شاخص و 3 مولفه نیازهای اجتماعی، تغییر در نیازهای آموزشی و ایجاد نیاز فردی در معلمان، پدیده محوری شامل 11 شاخص و 3 مولفه آموزش علمی و عملی، حلکننده مشکلات و ارزشآفرین، شرایط زمینهای شامل 18 شاخص و 5 مولفه اجرای درست دورهها، غنای محتوای دورهها، محیط شایسته، برنامهریزی درست و ذهنیت معلمان، شرایط مداخلهای شامل 59 شاخص و 6 مولفه مدیران غیرمتعهد و غیرمتخصص، ارزیابی عملکرد نادرست، نیازسنجی نادرست، عدم کیفیت تدریس دوره، روشهای آموزش غیرمرسوم و ضعف سیستم انگیزشی، راهبردها شامل 46 شاخص و 10 مولفه الگوبرداری موفق، بهبود محتوای دورهها، برنامهریزی منطقهمحور، نیازسنجی دقیق و علمی دورهها، رفع موانع فردی معلمان، تغییر در سیستمهای آموزشی، بهبود شرایط فیزیکی، بهکارگیری مدرسین مجرب و متخصص، فراهمآوردن بسترهای انگیزشی و نظام ارزیابی مناسب و پیامدها شامل 27 شاخص و 4 مولفه پیامدهای اجتماعی، بهبود عملکرد آموزشی معلمان، بهزیستی شغلی معلمان و پیامدهای روانی معلمان بود. در نهایت، مدل دادهبنیاد خطمشیگذاری بهمنظور توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آموزشهای ضمن خدمت طراحی شد.بحث و نتیجه گیری: مدل خطمشیگذاری دادهبنیاد طراحیشده بهمنظور توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان با تکیه بر آموزشهای ضمن خدمت میتواند توسط متخصصان و برنامهریزان آموزشوپرورش برای طراحی برنامههایی جهت بهبود و توانمندسازی حرفهای معلمان از طریق آموزشهای ضمن خدمت مورد بهرهبرداری قرار گیرد
محمد طرزی؛ کوروش پارسا معین؛ صغری افکانه
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت انجام شد. روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی- کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان بانک رفاه ایران به تعداد 9794 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای و محاسبه حجم نمونه در پژوهشهایی با تحلیل عاملی 491 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که همگی مورد تأیید قرار گرفتند. در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8 نیز بهره گرفته شد.یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که متغیرهای ویژگی جمعیت شناختی، برنامه آموزشی و حمایت مدیران بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان تاثیر معناداری دارند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش، نتایج پژوهش حاکی از آن است که به منظور اثربخشی بیشتر دوره های ضمن خدمت باید به مولفههای مختلف فردی، آموزشی و حمایتی توجه ویژه داشت.