دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
مدل ساختاری ارتباط میان استرس، خودکارآمدی و فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی

مهدی امیر احمدی آهنگ؛ راضیه کرامتی؛ فرهاد تنهای رشوانلو

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 97-106

https://doi.org/10.22034/ijes.2021.133434.0

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعیین کننده استرس و خودکارآمدی در فرسودگی شغلی آموزگاران در قالب مدل سازی معادلات ساختاری بود. در یک طرح همبستگی 330 نفر از آموزگاران خراسان شمالی با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه منابع استرس آموزشگاهی(کریاکو و ساتکلیف، 1978)، خودکارآمدی معلمان(اسکالوویک و اسکالوویک، 2007)  و فرسودگی ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ی رغبت‌های شغلی با فرسودگی شغلی در معلمان آموزش و پرورش شهر تهران

احمد ترابی؛ لیلا رضوی؛ مریم باقری پناه؛ مریم زارعی نژاد؛ متین گل افروز؛ فاطمه احسانپور

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 189-200

https://doi.org/10.22034/ijes.2018.43717

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه­ی رغبت­های شغلی با فرسودگی شغلی در معلمان آموزش و پرورش شهرتهران بود. روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی و در زمره تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان که در منطقه پنج آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی97- 96 مشغول به خدمت بوده‌اند، را تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده ...  بیشتر