ناهید رستمانه نجف آبادی؛ محبوبه سادات فدوی؛ بدری شاه طالبی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در برنامههای آموزشوپرورش، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران انجام شد.روششناسی: این مطالعه کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دو سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در برنامههای آموزشوپرورش، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران انجام شد.روششناسی: این مطالعه کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دو سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران بودند که تمام جملهها و پاراگرافها آنها به روش سرشماری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مرور کامل هر دو سند مذکور و ثبت جملهها و پاراگرافهای مرتبط با رهبری مبتنی بر ارزش استفاده شد که روایی محتوایی با نظر 15 نفر از خبرگان و متخصصان تایید و پایایی آنها از طریق ضریب توافق بین دو کدگذار 77/0 بدست آمد. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که سند تحول بنیادین دارای 227 شاخص در دو مقوله فرایندها و رسالتها بود؛ بهطوریکه مقوله فرایندها شامل دو زیرمقوله فرایندهای ساختاری رهبری (با سه مفهوم راهبردهای سازمانمحور، راهبردهای خانوادهمحور و راهبردهای مدرسهمحور) و فرایندهای محتوایی رهبری (با یک مفهوم راهبردهای تربیتمحور) و مقوله رسالتها شامل چهار زیرمقوله رسالتهایی درباره معلمان، دانشآموزان و فرهنگیان، فضاهای تربیتی، ساحتهای ارزشی- تربیتی و ساحتهای فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی بودند. دیگر یافتهها نشان داد که سند برنامهدرسی ملی دارای 322 شاخص در چهار مقوله اصول، راهبردها، عناصر و شاخصها بود؛ بهطوریکه مقوله اصول شامل سه زیرمقوله ارزشهای حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی، ارزشهای حاکم بر انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشهای ناظر بر برنامههای درسی و تربیتی، مقوله راهبردها شامل دو زیرمقوله راهبردهای تولید و اجرای برنامهها و راهبرد مرکزی فطرتگرایی توحیدی، مقوله عناصر شامل پنج زیرمقوله تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق و مقوله شاخصها شامل شش زیرمقوله ارزشهای دینی و ملی تربیت نسل، ارزشهای اخلاقی تربیت نسل، برنامههای ارزشی تربیت نسل، الگوی هدفگذاری در تربیت نسل، اهداف کلی برنامههای درسی و تربیتی در تربیت نسل ارزشی و تحقق اهداف برنامه درسی و تربیتی در تربیت نسل ارزشی بودند. در نهایت، الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس هر دو سند سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دو الگوی رهبری مبتنی بر ارزش طبق سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی، متخصصان و برنامهریزان آموزشوپرورش میتوانند از آنها بهرهبرداری کنند که برای این منظور بهبود مقولهها و زیرمقولهها ضروری است.
علیمراد کرمی؛ معصومه صمدی؛ محمد آرمند؛ فهیمه انصاریان
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت جامعهپذیری دانشآموزان در نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس مبانی جامعهشناختی سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت جامعهپذیری دانشآموزان در نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس مبانی جامعهشناختی سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش سند تحول بنیادین نظام تعلیموتربیت و خبرگان نظام تعلیموتربیت و مدیریت آموزشی استان بوشهر در سال 1399 بودند. علاوه بر سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت، نمونه پژوهش طبق اصل اشباع نظری 16 نفر بدست آمد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور اسناد و مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین سه کدگذار 88/0 بدست آمد و با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA-12 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که برای جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس مبانی جامعهشناختی 48 شاخص، 9 مولفه و 2 بعد استخراج شد. بعد درونفردی شامل چهار مولفه ارتباطات و تعامل، خلاقیت و مهارت، نگرش و خانواده و بعد محیطی شامل پنج مولفه مدرسه، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارزشی و فرهنگی بود. در نهایت، با توجه به ابعاد و مولفهها، نظام بازخورد و اصلاح، فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی الگو و سازوکار اجرایی الگو، الگوی جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس مبانی جامعهشناختی سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی جهت بهبود جامعهپذیری دانشآموزان از طریق الگوی جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس مبانی جامعهشناختی سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت ضروری میباشد.
محبوبه سبحانی؛ حسن شهرکی پور؛ اصغر شریفی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین بود.روششناسی: پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) بود. جامعه بخش کیفی مدیران، مسئولان و خبرگان آموزشوپرورش و مدارس پیشرو مانند صالح، پژوهش و سبز شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 20 از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شد. جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین بود.روششناسی: پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) بود. جامعه بخش کیفی مدیران، مسئولان و خبرگان آموزشوپرورش و مدارس پیشرو مانند صالح، پژوهش و سبز شهر تهران بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 20 از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شد. جامعه بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 291 از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد. همچنین، ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 97/0 بدست آمد. دادهها با روشهای کدگذاری در نرمافزار MAXQDA و تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.یافتهها: نتایج کدگذاری نشان داد که پیامدهای حاصل از مدرسه تراز با رویکرد سند تحول بنیادین دارای 31 شاخص در دو بعد مدرسه توانمندساز (با سه مولفه آموزش موثر، فرهنگ کارآمد و نظام پایش) و یادگیری خودراهبر (با دو مولفه آگاهی و راهبردهای یادگیری) بود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز حاکی از بار عاملی بالاتر از 40/0 برای همه گویهها و وجود دو بعد و پنج مولفه مذکور بود. علاوه بر آن، مدل برازش مناسبی داشت و همه گویهها بر مولفههای مربوطه اثر معناداری داشتند (05/0P<).بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج بدست آمده، برای بهبود وضعیت مدارس و ارتقای مدارس تراز میتوان از طریق بهبود مدرسه توانمندساز و یادگیری خودراهبر با توجه به مولفههای شناساییشده برای آنها اقدام کرد.