دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصه‌سازی متن بر اساس منطق فازی

مجید ریاضی ماهر؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ مژده افشار کرمانی؛ پروین اژدری

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 43-52

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.531755.1079

چکیده
  هدف: مهم‌ترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصه­سازی خودکار متن و اسناد مختلف می­باشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصه‌سازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان  مقطع متوسطه ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی و فارسی (خوانداری) و هدیه‌های آسمان و علوم تجربی پایه پنجم و ششم ابتدایی بر اساس مفاهیم اخلاقی

زهرا نفر؛ فاطمه السادات فاطمی؛ فائزه نفر

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 68-79

https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43766

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مفاهیم اخلاقی به دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحلیل محتوا در دو گام استفاده شد. در گام اول به‌صورت کیفی، روش تحلیل محتوای عرفی یا استقرایی برای شناسایی مقوله‌ها به کار گفته شد. در گام دوم، پس از دستیابی به مقوله‌ها، به‌صورت ...  بیشتر

تحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم رشته ریاضی فیزیک با استفاده نظریه نمایش اجزای مریل

یاور محمدی؛ مرزبان ادیب منش

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 80-91

https://doi.org/10.22034/ijes.2020.43767

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم با استفاده از نظریه نمایش اجزای دیوید مریل انجام شد. روش: روش پژوهش مقاله حاضر اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی و کیفی بود و جامعه آماری آن تمام فصول کتاب فیزیک پایه دهم بود. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که: در ارائه محتوا ...  بیشتر

هویت ملی در کتب درسی جامعه‌شناسی 1 و2

سیدضیاء هاشمی؛ مژده قربان علیزاده

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 175-207

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43680

چکیده
  چکیده بخش عمدۀ هویت ملی توسط نظام آموزش و پرورش بازتولید می‌شود و کتب جامعه‌شناسی در این روند نقش مهمی ایفا می‌کنند. این پژوهش به نقش کتب جامعه‌شناسی 1و 2 در انتقال هویت ملی پرداخته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی و واحد تحلیل مضمون است. مؤلفه‌های هویت ملی عبارت‌اند‌ از: نمادها، وقایع و رخدادها، ارزش‌ها، میراث فرهنگی، مشاهیر ...  بیشتر