مجید ریاضی ماهر؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ مژده افشار کرمانی؛ پروین اژدری
چکیده
هدف: مهمترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصهسازی خودکار متن و اسناد مختلف میباشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصهسازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان مقطع متوسطه ...
بیشتر
هدف: مهمترین هدف ارائه یک ماشین هوشمند مبتنی بر منطق فازی در جهت خلاصهسازی خودکار متن و اسناد مختلف میباشد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی محتوای کتب حسابان مقطع متوسطه با رویکرد خلاصهسازی متن فازی بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بود که بر اساس منطق فازی طراحی و اجرا شد. جامعه اماری پژوهش کتب حسابان مقطع متوسطه بود که به روش سرشماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از سیستم خلاصهساز متن مبتنی بر منطق فازی استفاده شد که در مرحله اول از استراتژی پیشنهادی، سیستم فازی بر اساس ویژگیهای تعیین شده به ارزیابی جملات پرداخته و جملات با اهمیت را شناسایی و آنهارا برای تولید خلاصه نهایی تدوین کرد. در مرحله نهایی، با استفاده از الگوریتم جستجوی هارمونی، برای تولید خلاصهای با میزان سادگی خواندن و فهمیدن نوشتهها و پیوستگی مناسب، تلاش گردید. همچنین به منظور ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، خلاصهسازی کتب حسابان دوره متوسطه از نرمافزار MATLAB انجام شد.یافتهها: نتایج به دست آمده از پیادهسازی ماشین خلاصهساز متنی پیشنهادی، بیانگر پیوستگی معنایی، دقت بالا در استخراج بخشهای اصلی کتاب و کارآمد بودن سند خلاصه در یادگیری و یاددهی مباحث، بود.بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده، میتوان دریافت که ازجمله مهمترین دستاوردهای استراتژی پیشنهادی، خلاصهسازی متون فارسی و از نوع علمی- تخصصی با دقت بسیار بالا است که میتوان از آن به عنوان یک رویکرد نوین در تدریس استفاده کرد.
زهرا نفر؛ فاطمه السادات فاطمی؛ فائزه نفر
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مفاهیم اخلاقی به دانشآموزان در کتابهای درسی پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحلیل محتوا در دو گام استفاده شد. در گام اول بهصورت کیفی، روش تحلیل محتوای عرفی یا استقرایی برای شناسایی مقولهها به کار گفته شد. در گام دوم، پس از دستیابی به مقولهها، بهصورت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مفاهیم اخلاقی به دانشآموزان در کتابهای درسی پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی انجام شد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحلیل محتوا در دو گام استفاده شد. در گام اول بهصورت کیفی، روش تحلیل محتوای عرفی یا استقرایی برای شناسایی مقولهها به کار گفته شد. در گام دوم، پس از دستیابی به مقولهها، بهصورت کمی و نظاممند و عینی، به بررسی مقولهها پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابهای فارسی (خوانداری)، مطالعات اجتماعی، هدیههای آسمان و علوم تجربی سال تحصیلی 1398-1399 پایه پنجم و ششم ابتدایی که شامل 8 جلد کتاب بود نمونهگیری در این پژوهش به شیوهی نظری انجامشد و ملاک دستهبندی دروس، وجود محتوای اخلاقی در ساختار دروس کتاب در نظر گرفته شد. یافته ها: یافتهها نشان داده است که متأسفانه چیدمان مفاهیم اخلاقی در کتب درسی موردتوجه قرار نگرفته است و از میان 12 مفهوم اخلاقی، تنها «تفکر»، «رفتار نیک»، «همکاری» موردتوجه قرارگرفته است و سایر مفاهیم از نظر تعداد تکرار و تنوع چینش در پایههای مختلف فاقد کارایی لازم هستند. نتیجه گیری: پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت و اخلاق، باید به بررسی دوبارهی محتواهای اخلاقی کتابهای درسی پرداخته و نحوهی ارائه این مفاهیم را بررسی کنند.
یاور محمدی؛ مرزبان ادیب منش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم با استفاده از نظریه نمایش اجزای دیوید مریل انجام شد. روش: روش پژوهش مقاله حاضر اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی و کیفی بود و جامعه آماری آن تمام فصول کتاب فیزیک پایه دهم بود. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که: در ارائه محتوا ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم با استفاده از نظریه نمایش اجزای دیوید مریل انجام شد. روش: روش پژوهش مقاله حاضر اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی و کیفی بود و جامعه آماری آن تمام فصول کتاب فیزیک پایه دهم بود. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که: در ارائه محتوا توجه لازم به تمام انواع مختلف محتوا (حقایق، مفاهیم، اصول و روش کار) مبذول شده است اما بیشتر ارزیابی های صورت گرفته از سطوح مختلف عملکردی مربوط به سطوح عملکردی یادآوری و کاربرد است و سطح عملکرد کشف و ابداع به ندرت ارزیابی شده است. مولفین کتاب در عرضه محتوای آموزشی از بیشتر انواع ارائه های اولیه، بجز تعمیم سوالی، استفاده کرده اند و ارئه محتواهای آموزشی را با انواع مختلف ارائه های ثانویه تقویت کرده اند.نتیجه گیری: با مقایسه نتایج پژوهش و اهادف مدنظر مولفین کتاب نشان داد که کتاب نقد عمده وارد بر کتاب عدم استفاده از تعمیم سوالی و عدم ارزیابی از سطح عملکرد کشف و ابداع است که این رویه با شایستگی های مورد انتظار از فراگیر، که در ابتدای کتاب درسی ذکر شده است، مغایر می باشد.
سیدضیاء هاشمی؛ مژده قربان علیزاده
چکیده
چکیده بخش عمدۀ هویت ملی توسط نظام آموزش و پرورش بازتولید میشود و کتب جامعهشناسی در این روند نقش مهمی ایفا میکنند. این پژوهش به نقش کتب جامعهشناسی 1و 2 در انتقال هویت ملی پرداخته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی و واحد تحلیل مضمون است. مؤلفههای هویت ملی عبارتاند از: نمادها، وقایع و رخدادها، ارزشها، میراث فرهنگی، مشاهیر ...
بیشتر
چکیده بخش عمدۀ هویت ملی توسط نظام آموزش و پرورش بازتولید میشود و کتب جامعهشناسی در این روند نقش مهمی ایفا میکنند. این پژوهش به نقش کتب جامعهشناسی 1و 2 در انتقال هویت ملی پرداخته است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و کیفی و واحد تحلیل مضمون است. مؤلفههای هویت ملی عبارتاند از: نمادها، وقایع و رخدادها، ارزشها، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیتها. نتایج تحلیل کمی نشان میدهد که 378 مورد به هویت ملی اشاره شده است و کتاب جامعهشناسی 2، 65% مؤلفهها را دربردارد. مؤلفۀ ارزشهای ملی با 46% بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است. در بخش کیفی نیز تنوع مؤلفه ارزشهای ملی بیشتر بوده و عملکرد کتاب جامعهشناسی 2 بهتر است. همچنین، نبود توازن در بیان مؤلفهها، تنوع مؤلفهها بهویژه ارزشهای ملی، ضعف در اقناعسازی، محدودیت زمانی و مکانی مؤلفهها، بیتوجهی به شخصیتهای علمی معاصر، بیان کلیشهها و... برخی از نتایج تحقیق کیفی هستند.