مهناز میرکی زاده محمدآباد؛ نگین جباری؛ کامبیز اسماعیل نیا شیروانی
چکیده
هدف: هدف این مطالعه ارائه الگوی فرهنگ یادگیری مجازی در مراکز آموزش عالی بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر خبرگان موسسههای آموزش عالی آگاه از حیطه تحقیق بودند که تعداد 12 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری و با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف این مطالعه ارائه الگوی فرهنگ یادگیری مجازی در مراکز آموزش عالی بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف و شیوه اجرا بهترتیب کاربردی و توصیفی از نوع کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر خبرگان موسسههای آموزش عالی آگاه از حیطه تحقیق بودند که تعداد 12 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری و با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 89/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادههای این مطالعه از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه حاکی از آن بود که برای فرهنگ یادگیری مجازی در مراکز آموزش عالی 49 مفهوم، 8 مولفه و 2 مقوله شناسایی شد. در پژوهش حاضر مقولهها شامل مقوله عوامل ساختاری با پنج مولفه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، طراحی و مدیریت تعاملات یادگیری مجازی، بسترسازی و محیط یادگیری مجازی، توسعه یادگیری مجازی و توانایی پشتیبانی عملیاتی و مقوله عوامل رفتاری با سه مولفه فرهنگسازی، نگرش فردی و انگیزش فراگیران بودند. در نهایت، الگوی مقولهها و مولفههای فرهنگ یادگیری مجازی در مراکز آموزش عالی ترسیم شد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند به آگاهی و شناخت بهتر فرهنگ یادگیری مجازی در مراکز آموزش عالی کمک نماید و متخصصان و برنامهریزان آموزش عالی بر اساس مقولهها، مولفهها و مفهومهای آن گام موثری در جهت بهبود فرهنگ یادگیری مجازی بردارند.
معصومه حسن پور؛ نگین جباری؛ کامبیز اسماعیل نیا شیروانی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهداشت روان بر اساس مؤلفههای هوش هنری در دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران، انجام شد.روش شناسی: این پژوهش، کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری، کلیه دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 99–1398 به تعداد 124796 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 375 نفر به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهداشت روان بر اساس مؤلفههای هوش هنری در دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران، انجام شد.روش شناسی: این پژوهش، کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری، کلیه دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 99–1398 به تعداد 124796 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محققساخته هوشهنری با 55 گویه و بهداشت روان امیدیان و علوی لنگرودی با 46 گویه بود که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی از طریق ضریبآلفایکرونباخ به ترتیب برابر 94/0 و 92/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی و با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که رابطه معناداری بین هوش هنری و مولفههای آن (استعداد هنری، نگرش هنری، ذوق هنری، فعالیت هنری، مهارت هنری و اقتصاد هنر) با بهداشت روان دانشآموزان وجود دارد. مولفههای هوش هنری، 61 درصد از بهداشت روان دانشآموزان را تبیین (پیشبینی) مینمایند. همچنین، مولفه ذوق هنری بیشترین سهم را در پیشبینی بهداشت روان دانشآموزان دارد.نتیجه گیری: هوش هنری و هنر درمانی به عنوان یکی از ابزارهای تقویت و تخلیه هیجانات روانی و عاملی مهم در پیشگیری از بیماریهای روانی و سلامت دانش آموزان می باشد.