علوم اجتماعی
مهران جعفری؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل توسعه ای اقتصادی اجتماعی فوتبال ایران انجام گرفت.روش شناسی:روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به صورت میدانی انجام شدجامعه آماری پژوهش در مرحلۀ اول «اکتشاف عوامل» از طریق مصاحبههای عمیق، کلیه خبرگان و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با حوزه اقتصادی صنعت فوتبال کشور ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف مدل توسعه ای اقتصادی اجتماعی فوتبال ایران انجام گرفت.روش شناسی:روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت آمیخته بود که به صورت میدانی انجام شدجامعه آماری پژوهش در مرحلۀ اول «اکتشاف عوامل» از طریق مصاحبههای عمیق، کلیه خبرگان و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با حوزه اقتصادی صنعت فوتبال کشور (مدیران حوزه اقتصادی در فوتبال (فدراسیون، برخی روسای هیئتها و کارشناسان خبره حوزه اقتصاد ورزش) بود که از این مجموعه تا جایی که نسبت به موضوع پژوهش اشباع نظری حاصل گردید، افراد برای انجام مصاحبه و کسب اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع مورد نظر به صورت کاملاً غیراحتمالی انتخاب شدند. با توجه به این مطالب، مصاحبه با انتخاب هدفمند افرادی که صاحبنظر و آگاه در ارتباط با موضوع پژوهش (توسعه اقتصادی) بودند آغاز شد و طی یک پروسه 3 ماهه و مصاحبه با 20 نفر پژوهشگر احساس کرد که به نقطه اشباع نظری رسید. همچنین در بخش کمی جامعه آماری متشکل از کلیه کارشناسان حوزه بازاریابی ورزش بویژه فوتبال، برخی مسئولین حوزه اقتصادی و بازاریابی فوتبال در فدراسیون، هیئتهای ورزشی، صاحبنظران و اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران عامل باشگاههای فوتبال، مربیان، داوران و ورزشکاران به منظور تکمیل دادههای لازم انتخاب شدند. با توجه به حجم بالایی از افراد جامعه پژوهش برای ارائه دادههای لازم جهت آزمون مدل روش نمونهگیری در دسترس برای انتخاب نمونهها استفاده گردید. بر این اساس تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، روایی سازه و برای پایایی آن از آلفای کرونباح استفاده شد. مراحل تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی با نرم افزار MAXQDA 2020 بر اساس روش گلیزر بود. در بش کمی نیز برای تحلیل دادههای استنباطی از مدل معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار SPSS و pls نسخه 23 استفاده شدیافته ها: چهار عامل شامل عامل توسعه سیاستگذاری، اقتصادی، باشگاهی و تطبیقی بر توسعه اقتصادی اجتماعی فوتبال موثر می باشند؛ که بین آنها تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، « مولفه توسعه تطبیقی» بالاترین رتبه در عوامل موثر بر توسعه اقتصادی فوتبال از دیدگاه نمونه تحقیق داشته و «عوامل باشگاهی» پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش پس از تدوین مدل توسعه ای اقتصادی اجتماعی فوتبال ایران مشخص شد که شاخص های برازش مدل از مقدار قابل قبول و مطلوب برخوردار بوده و مدل تحقیق تایید شد.
ناصر کمالپورخوب؛ سیدضیاء هاشمی؛ سیدمحمود نجاتی حسینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهروندی مطلوب از نظر نظام رسمی جمهوری اسلامی و میان دانشآموزان انجام گرفت.روش: روش مطالعه این پژوهش کمی-کیفی بود که برمبنای آن نخست با مرور اسناد رسمی(قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) با منطق روش تحلیل محتوای کیفی، مؤلفههای تربیت شهروندی مطلوب مدنظر نظام جمهوری ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهروندی مطلوب از نظر نظام رسمی جمهوری اسلامی و میان دانشآموزان انجام گرفت.روش: روش مطالعه این پژوهش کمی-کیفی بود که برمبنای آن نخست با مرور اسناد رسمی(قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) با منطق روش تحلیل محتوای کیفی، مؤلفههای تربیت شهروندی مطلوب مدنظر نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت نظری، فیشبرداری شد. سپس فرایند کدگذاری کیفی روی آنها انجام گرفت. در ادامه برای شناسایی جایگاه مؤلفههای شهروندی و نمود آنها در بین دانشآموزان(واحد تحلیل)، از میان معلمان متوسطه پسرانه شهر تهران به عنوان واحد مشاهده به روش پیمایش و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهی 210 نفری انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خودساخته جمعآوری گردید که مقدار الفای آن 82/. در سطح قابل قبولی بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss و با استفاده تحلیل عامل اکتشافی و در سطح معناداری 0.05 انجام شد.یافتهها: در این پژوهش با واکاوی مفهومی اسناد مورد مطالعه، مشخص شد که تمامی مؤلفههای تربیت شهروندی در جمهوری اسلامی ایران با محوریت دین و رسیدن به قرب الهی مفهومسازی شد. براین اساس شهروند در حوزه دینی با شاخصهای اعتقادی، عبادی، شناختی و در حوزه اجتماعی با شاخصهای منفعت اجتماعی، مشارکت و نقشآفرینی مجزای اجتماعی مطلوب بهشمار میآید. با بررسی محورهای شهروندی در بین دانشآموزان مؤلفهی اعتماد و مسئولیتپذیری با (مقدارویژه 012/6 و تعهد دینی و سازمانی با مقدار ویژه 073/2 بیشترین نمود را در بین دانآموزان داشتند. نتیجه گیری: با بررسی نسبت داههای دو بخش کمی و کیفی میتوان نتیجه گرفت لزوم توجه به اولویتهای تربیت دانشآموزان بهعنوان شهروندان آینده میتواند به همگرایی دورنی نظام رسمی و واقعیت جامعه کمک کند.