دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
سیر شکلگیری مدارس زنان در دوره مشروطه (با تأکید بر مطالبات اجتماعی زنان)

هما زنجانی زاده؛ علی باغدار دلگشا

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 91-110

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43684

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی سیر ایجاد مدارس زنان، در قالب ایجاد دبستانهای نسوان در دوره مشروطه و در فاصله زمانی سالهای 1324 ق/ 1285 ش تا 1330 ق/ 1291 ش است. بررسی این موضوع نه تنها از جهت رخداد آن در دوره زمانی مشروطه به عنوان نخستین دوره تجربه های مدرنیزه شدن آموزش و پرورش در ایران، بلکه به لحاظ ایجاد مدارس دخترانه، نقش نامه نگاریهای زنان در مطبوعات ...  بیشتر

بررسی میزان مشارکت خانواده ها در مدارس استان خراسان رضوی و عوامل موثر بر آن

هما زنجانی زاده؛ هما زنجانی زاده؛ مجید دانایی؛ مهدی سلیمی نژاد

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 71-101

https://doi.org/10.22034/ijes.2016.43655

چکیده
    این نوشتار با هدف بررسی ابعاد و میزان مشارکت خانواده‌ها در مدارس استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ و عوامل مؤثر بر میزان مشارکت خانواده‌ها با روش پیمایش انجام شده است و از نوع توصیفی - تبیینی است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری والدین دانش آموزان استان خراسان رضوی است که با روش نمونه گیری طبقه ای ۶۰۲ نفر ...  بیشتر