اعظم خطیبی؛ مهناز رجبی فر
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونهگیری نسبتی و چند مرحلهای بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه فرهنگی بوردیو(1973)، سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004)، کیفیت زندگی WHO سازمان جهانی بهداشت(2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار spss22 در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد آلفای کرونباخ بهدست آمده برای همه متغیرهای تحقیق، بالای 70/0 بود. همچنین بین سرمایه فرهنگی ( 362/0= r و 000/0= sig) و کیفیت زندگی (625/0= r و 000/0= sig) و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (235/0= r و 001/0= sig) با سلامت اجتماعی فرزندان رابطه معنیداری وجود داشت.نتیجه گیری: نتیجه نهایی نشان داد که با تغییر در سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها میتوان میزان تغییر در سلامت اجتماعی فرزندان را پیشبینی کرد. درواقع سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها نقش تعیینکنندهای در سلامت اجتماعی دانشآموزان دارد و سلامت اجتماعی بهشدت به آن وابسته است و به دلیل نقش مهم دو متغیر سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی در سلامت اجتماعی اعضای خانواده بهویژه فرزندان که عضوی از جامعه دانش آموزی هستند، مسئولین تربیتی و خانوادهها باید شرایط لازم را برای تقویت این دوعنصر فراهم آورند.