احسان کشتورز کندازی؛ محمدجعفر شکوهی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر زورگویی و تکانشگری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان شیراز بود. روش: در پژوهش حاضر، از روش آزمایشی با طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر در حال تحصیل در هنرستانهای ناحیه دو شهر ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر زورگویی و تکانشگری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان شیراز بود. روش: در پژوهش حاضر، از روش آزمایشی با طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر در حال تحصیل در هنرستانهای ناحیه دو شهر شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا اعضای هر دو گروه با بهکارگیری مقیاس تکانشگری (باس و پری، 1992) و مقیاس زورگویی (اولوئوس، 1996) مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون). سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند درحالیکه گروه گواه آموزشی دریافت نکرند. پس از اتمام جلسات گروهی، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار spss21 استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله، متغیر تکانشگری کلی و مؤلفههای آن (تکانشگری بدنی، تکانشگری کلامی، خشم و خصومت) و همچنین زورگویی و مؤلفههای آن (بهخصوص شیوع زورگویی) در آزمودنیهای گروه آزمایشی به نسبت گروه گواه کاهش معناداری داشت (01/0>P < /span>).نتیجهگیری: آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش تکانشگری و زورگویی نوجوانان مؤثر و منجر به مدیریت هیجاناتی مانند خشم و پرخاشگری و... میشود.
محمد جعفر شکوهی؛ احسان کشتورز کندازی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 128-140
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مطالعه و واکاوی جنبههای تاثیرگذار برعملکرد سازمانی معلمان در سال اول خدمت در شهرستان شیراز بود. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدارس ابتدایی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 59 مدرسه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس ترکزاده و دهقان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مطالعه و واکاوی جنبههای تاثیرگذار برعملکرد سازمانی معلمان در سال اول خدمت در شهرستان شیراز بود. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مدارس ابتدایی شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 59 مدرسه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس ترکزاده و دهقان هراتی (2016) استفاده شد که پس از بررسی روایی و پایایی آن، توزیع و630 نسخه گردآوری شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بعد غالب عملکرد سازمانی معلمان بعد فردی است. از سوی دیگر اگرچه عامل غالبی در عملکرد سازمانی معلمان یافت نشد اما نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه معلمان، عامل توانایی دارای بیشترین رتبه اولویت و عامل سیاست دارای کمترین رتبه اولویت بود. بهعلاوه عوامل عملکرد سازمانی تنها با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت و وضعیت استخدامی تفاوت معناداری را نشان دادند؛ این در حالی بود که بین ابعاد عملکرد سازمانی و عوامل آن با سایر ویژگیهای جمعیتشناختی مورد مطالعه تفاوت معناداری یافت نشد.