کیوان کاوه؛ تقی آقا حسینی؛ محبوبه سادات فدوی
چکیده
هدف: امروزه اهمیت دانش و تولید آن بر کسی پوشیده نیست و دانشگاهها بهعنوان محور اصلی تولید آن به شمار میروند. تولید دانش نیز مانند همه تولیدات دیگر دارای چالشها و آسیبهایی است که نیازمند مطالعه است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای آسیبشناسی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: این مطالعه از نظر ...
بیشتر
هدف: امروزه اهمیت دانش و تولید آن بر کسی پوشیده نیست و دانشگاهها بهعنوان محور اصلی تولید آن به شمار میروند. تولید دانش نیز مانند همه تولیدات دیگر دارای چالشها و آسیبهایی است که نیازمند مطالعه است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای آسیبشناسی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی بود.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی شهر اصفهان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که بر اساس روش اشباع نظری تعداد 22 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که برای اعتبار یافتهها از دو روش روایی محتوایی به وسیله 4 خبره بیرون از پژوهش و 2 نفر خبره داخل در پژوهش استفاده شد و برای پایایی نیز از روش توافق کدگذاری استفاده شد که حاصل آن 86/0 شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی به روش تحلیل مضمون در نرمافزار Maxqda18 استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد 86 کد باز، 9 کد محوری و سه کد انتخابی برای آسیب شناسی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شد؛ به طوریکه کدهای انتخابی شامل آسیبهای نظام دانشگاهی (خطمشیگذاران، دست اندرکاران)؛ آسیبهای ساختاری (برنامه درسی آموزش عالی، ساختار پژوهشی، ساختار حمایتی، ساختار وابسته) و آسیبهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی) بودند.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی در سه حوزه (آسیبهای دانشگاهی، ساختاری و فرهنگی) دارای چالشهایی است که برای ارتقای کمی و کیفی تولید دانش، باید بازنگری در قوانین مربوط دانش و علم و همچنین ارتقای علمی اساتید و دانشجویان صورت بگیرد.
ناهید رستمانه نجف آبادی؛ محبوبه سادات فدوی؛ بدری شاه طالبی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در برنامههای آموزشوپرورش، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران انجام شد.روششناسی: این مطالعه کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دو سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در برنامههای آموزشوپرورش، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس سند تحول بنیادین و سند برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران انجام شد.روششناسی: این مطالعه کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش دو سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی در آموزشوپرورش ایران بودند که تمام جملهها و پاراگرافها آنها به روش سرشماری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مرور کامل هر دو سند مذکور و ثبت جملهها و پاراگرافهای مرتبط با رهبری مبتنی بر ارزش استفاده شد که روایی محتوایی با نظر 15 نفر از خبرگان و متخصصان تایید و پایایی آنها از طریق ضریب توافق بین دو کدگذار 77/0 بدست آمد. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که سند تحول بنیادین دارای 227 شاخص در دو مقوله فرایندها و رسالتها بود؛ بهطوریکه مقوله فرایندها شامل دو زیرمقوله فرایندهای ساختاری رهبری (با سه مفهوم راهبردهای سازمانمحور، راهبردهای خانوادهمحور و راهبردهای مدرسهمحور) و فرایندهای محتوایی رهبری (با یک مفهوم راهبردهای تربیتمحور) و مقوله رسالتها شامل چهار زیرمقوله رسالتهایی درباره معلمان، دانشآموزان و فرهنگیان، فضاهای تربیتی، ساحتهای ارزشی- تربیتی و ساحتهای فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی بودند. دیگر یافتهها نشان داد که سند برنامهدرسی ملی دارای 322 شاخص در چهار مقوله اصول، راهبردها، عناصر و شاخصها بود؛ بهطوریکه مقوله اصول شامل سه زیرمقوله ارزشهای حاکم بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی، ارزشهای حاکم بر انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشهای ناظر بر برنامههای درسی و تربیتی، مقوله راهبردها شامل دو زیرمقوله راهبردهای تولید و اجرای برنامهها و راهبرد مرکزی فطرتگرایی توحیدی، مقوله عناصر شامل پنج زیرمقوله تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق و مقوله شاخصها شامل شش زیرمقوله ارزشهای دینی و ملی تربیت نسل، ارزشهای اخلاقی تربیت نسل، برنامههای ارزشی تربیت نسل، الگوی هدفگذاری در تربیت نسل، اهداف کلی برنامههای درسی و تربیتی در تربیت نسل ارزشی و تحقق اهداف برنامه درسی و تربیتی در تربیت نسل ارزشی بودند. در نهایت، الگوی رهبری مبتنی بر ارزش بر اساس هر دو سند سند تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی ترسیم شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دو الگوی رهبری مبتنی بر ارزش طبق سندهای تحول بنیادین و برنامهدرسی ملی، متخصصان و برنامهریزان آموزشوپرورش میتوانند از آنها بهرهبرداری کنند که برای این منظور بهبود مقولهها و زیرمقولهها ضروری است.