ماندانا فرهناک؛ علی اصغر ماشینچی؛ عباس قلتاش؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی ...
بیشتر
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش 20 مورد از اسناد و متون مرتبط با عنوان و 28 نفر از خبرگان بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه و طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده که روایی مصاحبهها با روش مثلثسازی و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار (76/0=r) تایید شد. در نهایت دادهها با روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری شامل چهار بخش اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. همچنین، بر اساس مصاحبهها نیز عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری برای هر چهار بخش استخراج شد. در نهایت عناصر شناساییشده هر دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها با هم ادغام و بر اساس آن الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها، متخصصان و برنامهریزان برنامهدرسی برای بهبود نظام آموزشی میتوانند از آن در طراحی اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی بهره ببرند.