فاطمه ظهیری؛ مریم صفری؛ حسنیه گودرزی؛ علی اصغر بیانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود.روش: روش تحقیق کیفی بود، جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود.روش: روش تحقیق کیفی بود، جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی برای خبرگان و نمونه گیری هدفمند برای اسناد، 15 خبره و 35 سند (متن) مناسب با اهداف و سوالات تحقیق، تعیین شد. برای تحلیل دادهها، روش تحلیل محتوا با کدگذاری باز، محوری و انتخابی بکارگرفته شده و برای تعیین روایی و پایایی دادههای حاصله، از بررسیهای لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی خبرگان)، استفاده شد. دادهها در نرم افزار One Note تحلیل گردید.یافته ها: نتایج حاکی از آن بوده که در عنصر «هدف»، 162 کد نهایی در قالب 5 مولفه(مفهوم) بشرح: اهداف اکتسابی، اهداف شناختی و فراشناختی، اهداف مبتنی بر یادگیرنده، اهداف زیباشناختی و اهداف اخلاقی، دستهبندی شد.نتیجه گیری: بعد از کدگذاری انتخابی، در 2 بعد(مقوله) بشرح: مهارتی و فردی، در عنصر «محتوا»، 141 کد نهایی در قالب 8 مولفه(مفهوم) بشرح: محیط یادگیری، محتوای مبتنی بر یادگیرنده، محتوای مبتنی بر اجتماع و فرهنگ، محتوای مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی، فرم ادبی، فرم نمایشی، فرم تجسمی و فرم ترسیمی / بصری، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 3 بعد(مقوله) بشرح: هنری- فرهنگی، محیطی و فرم محتوا جای گرفتند. در عنصر «روشهای تدریس»، 129 کد نهایی در قالب 7 مولفه(مفهوم) بشرح: زیباشناختی محور، طبیعت محور، رسانه محور، پروژه و کارگاه محور، قابلیت معلم در تدریس، خلاقیت محور و تیم و مشارکت محور، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 3 بعد(مقوله) بشرح: هنری، فنی - انسانی و نوآورانه و در عنصر «ارزشیابی»، 53 کد نهایی در قالب 4 مولفه(مفهوم) بشرح: ارزشیابی کیفی، ارزشیابی مبتنی بر نتایج، ارزشیابی زیباشناختی و ارزشیابی اخلاقی، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 2 بعد(مقوله) بشرح: علمی و هنری - اخلاقی جای گرفتند
مریم مومنی؛ حسن صائمی؛ علی اصغر بیانی؛ مریم صفری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن بود.روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی و خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق استان گلستان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن بود.روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی و خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق استان گلستان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 27 سند مکتوب و 19 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق بودند که طبق اصل اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل فیشبرداری از اسناد و متون و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود. دادهها با روش تحلیل محتوا در نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که بسترهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن شامل سه مقوله اصلی، پنج مقوله فرعی و 14 مفهوم بود که مقولههای اصلی شامل انسانی (با دو مقوله فرعی خودتنظیمی و برونتنظیمی)، اجتماعی (با دو مقوله فرعی بسترسازی محیطی و حمایت جامعه) و مدیریتی (با یک مقوله فرعی سابقه مدیریتی) بودند. همچنین، راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن شامل چهار مقوله اصلی، هفت مقوله فرعی و 16 مفهوم بود که مقولههای اصلی شامل توسعه مدیریت (با دو مقوله فرعی فعالیتهای عمومی و فعالیتهای تخصصی)، پتانسیلهای فردی (با دو مقوله فرعی روانشناختی و انسانی)، محیطی و سیاسی (با دو مقوله فرعی دیدگاه جامعه و نگاه حاکمیتی) و اعتبارات (با یک مقوله فرعی سرمایهگذاری مالی) بودند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر و با استفاده از بسترهای و راهبردهای شناساییشده میتوان زمینه را برای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن فراهم کرد.