مرسا آذر؛ فریبا کریمی؛ محمد علی نادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاههای کشور بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جامعه آماری شامل مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی ایران در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بود. پژوهشگر با تحلیل منابع معتبر علمی با محوریت مربیگری ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاههای کشور بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جامعه آماری شامل مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی ایران در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بود. پژوهشگر با تحلیل منابع معتبر علمی با محوریت مربیگری سازمانی و مدیریتی با دریافت نظر متخصصان، گویههای ابزار سنجش مربیگری سازمانی را تهیه کرد و سپس پرسشنامه توسط 100 نفر از مدیران میانی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور بر اساس تعداد آنها در نمودار سازمانی 5 دانشگاه، اجرا گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری واریانس محور با استفاده از نرم افزارهای SPSSنسخه 23 وSmart PLS 3 استفاده شد. یافته ها: پرسشنامه محقق ساخته با 50 گویه برای سنجش مربیگری مدیران دانشگاهی طراحی و ساخته شد. روایی همگرا برای همه گویههای پرسشنامه بالاتر از 5/0 و در نتیجه قابل قبول بود. مقادیر ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برای تمام گویهها بزرگتر از 7/0 بدست آمد که نشان دهنده دقت اندازه گیری بالای ابزار سنجش مربیگری مدیران دانشگاهها بود و در نهایت همه گویههای پرسشنامه مورد تایید قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای حاصل، مدیران دانشگاه میتوانند از پرسشنامه طراحی شده به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش مربیگری به منظور توسعه عملکرد کارکنان و ارتقای مهارتهای مدیریتی و رهبری خود در سازمان استفاده کنند.