اعظم کریمی؛ عباس قلتاش؛ علی اصغر ماشینچی
چکیده
هدف : هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مبنای تفکر کوانتومی در دانشجو معلمان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی کتابها و مقالههای مرتبط با مهارتهای فراشناختی و تفکر کوانتومی در سی سال اخیر بودند که پس از بررسی آنها تعداد 50 مورد (12 ...
بیشتر
هدف : هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مبنای تفکر کوانتومی در دانشجو معلمان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه بخش کیفی کتابها و مقالههای مرتبط با مهارتهای فراشناختی و تفکر کوانتومی در سی سال اخیر بودند که پس از بررسی آنها تعداد 50 مورد (12 کتاب و 38 مقاله) با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شد. جامعه پژوهش در بخش کمی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان شیراز در سال تحصیلی 400-1399 بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 100 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی یادداشتبرداری از کتابها و مقالهها و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته (33 گویهای) بود که ویژگیهای روانسنجی آنها تایید شد. دادهها در بخش کیفی با روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA و در بخش کمی با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-23 و Smart PLS نسخه ای 3 تحلیل شدند.یافته ها: یافتههای بخش کیفی نشان داد که الگوی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مبنای تفکر کوانتومی در دانشجو معلمان 129 شاخص، 33 مولفه و 8 مقوله داشت که مقولهها شامل حوزه سیاست کلان، محتوی برنامهدرسی فراشناختی و تفکر کوانتومی، فرایندهای یاددهی و یادگیری، استفاده از فناوری اطلاعات، تعامل با مراکز علمی پژوهشی، مبانی روانشناختی، روشهای ارزشیابی و ویژگیهای فراگیران بودند. همچنین، یافتههای بخش کمی نشان داد که 33 گویه در 8 مقوله مذکور قرار گرفتند؛ بهطوریکه بار عاملی همه گویهها و مقولهها بالاتر از 70/0، میانگین واریانس استخراجشده همه مقولهها بالاتر از 60/0 و پایایی کرونباخ و ترکیبی همه مقولهها بالاتر از 90/0 بود. دیگر یافتهها نشان داد که الگوی آموزش مهارتهای فراشناختی بر مبنای تفکر کوانتومی در دانشجو معلمان برازش مناسبی داشت و اثر الگوی مذکور بر هر هشت مقوله حوزه سیاست کلان، محتوی برنامهدرسی فراشناختی و تفکر کوانتومی، فرایندهای یاددهی و یادگیری، استفاده از فناوری اطلاعات، تعامل با مراکز علمی پژوهشی، مبانی روانشناختی، روشهای ارزشیابی و ویژگیهای فراگیران معنادار بود (05/0P<).بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مسئولان و برنامهریزان دانشگاه فرهنگیان میتواند جهت بهبود تدریس، آموزش و یادگیری از الگوی شناساییشده و اعتباریابیشده آموزش مهارتهای فراشناختی بر مبنای تفکر کوانتومی در دانشجو معلمان استفاده نمایند که برای این منظور بهرهگیری از مولفهها و مقولهها مستخرج از پژوهش حاضر ضروری است.
ماندانا فرهناک؛ علی اصغر ماشینچی؛ عباس قلتاش؛ سید احمد هاشمی
چکیده
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی ...
بیشتر
هدف: با توجه به نقش برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.روششناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامهدرسی دانشگاه فرهنگیان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش 20 مورد از اسناد و متون مرتبط با عنوان و 28 نفر از خبرگان بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه و طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده که روایی مصاحبهها با روش مثلثسازی و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار (76/0=r) تایید شد. در نهایت دادهها با روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری شامل چهار بخش اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. همچنین، بر اساس مصاحبهها نیز عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری برای هر چهار بخش استخراج شد. در نهایت عناصر شناساییشده هر دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها با هم ادغام و بر اساس آن الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به الگوی عناصر برنامهدرسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبهها، متخصصان و برنامهریزان برنامهدرسی برای بهبود نظام آموزشی میتوانند از آن در طراحی اهداف، محتوی و فعالیتهای یادگیری، روشهای تدریس و ارزشیابی بهره ببرند.
سیده زهرا نبوی زاده؛ علی اصغر ماشینچی؛ سید احمد هاشمی؛ صدیقه محمدجانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران و مقایسه ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای منتخب بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان ارزشیابی توصیفی در سال 1399 بودند که با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه تعداد 30 نفر طبق اصل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران و مقایسه ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای منتخب بود.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان ارزشیابی توصیفی در سال 1399 بودند که با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه تعداد 30 نفر طبق اصل اشباع نظری و با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران دارای 129 مفهوم و 10 مولفه در 2 بعد نیروی انسانی و برنامهدرسی بود. نیروی انسانی چهار مولفه توانایی معلمان، عوامل انگیزشی، عوامل ساختاری و عوامل مربوط به دانشآموزان و برنامهدرسی شش مولفه برنامهدرسی چندبعدی، تناسب برنامهدرسی با امکانات، تناسب برنامهدرسی با نیازهای فرد و جامعه، محتوی برنامهدرسی، انعطافپذیری برنامهدرسی و رضایت دانشآموزان از برنامهدرسی داشت. در نهایت، ارزشیابی توصیفی ایران با کشورهای آلمان و انگلیس مقایسه و شباهتها و تفاوتهای آن بیان شد.بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، برای پیادهسازی موفق ارزشیابی توصیفی در نظام آموزش ابتدایی ایران باید به نیروی انسانی و برنامهدرسی توجه ویژهای شود و از طریق بهبود مفاهیم مربوطه به دنبال ارتقای آنها بود.