محسن نورانی؛ رضا شعبان نژاد؛ بیت اله اکبری مقدم
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حالات روانشناختی بر وفاداری کارکنان در آموزشوپرورش انجام شد.روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش آمیخته (کیفی وکمی) بود. جامعه پژوهش در بخشکیفی خبرگان تعلیم وتربیت و اساتید روانشناختی بودندکه براساس اصل اشباع نظری به تعداد۲۰نفر انتخاب و باروش نمونهگیری هدفمند و گلوله ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حالات روانشناختی بر وفاداری کارکنان در آموزشوپرورش انجام شد.روششناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش آمیخته (کیفی وکمی) بود. جامعه پژوهش در بخشکیفی خبرگان تعلیم وتربیت و اساتید روانشناختی بودندکه براساس اصل اشباع نظری به تعداد۲۰نفر انتخاب و باروش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبه شدند. تمام مصاحبهها به شیوه تحلیل مضمون کدگذاری و با نرمافزار Maxqude تحلیل شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ستادی، دبیران و مدیران منتخب آموزشوپرورش استانقزوین در پائیز ۱۳۹۹بهتعداد ۱۲۰۰نفر و براساس فرمولکوکران ۲۹۲ نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. روایی پرسشنامه بااستفاده از روایی صوری و محتوایی تایید شد. پایایی پرسشنامه با آزمون کرونباخ مقدار ۹۲/۰حاصل شد. تجزیهوتحلیل دادهها با تحلیل عاملی استنباطی و با نرمافزار MICMAC انجام شد. درنهایت برای اعتبارسنجی معادلات ساختاری و برازش مدل از روش حداقل مربعاتجزئی و نرمافزار PLS استفاده شد.یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد ۶۴ شاخص و ۲۶مولفه در قالب ۷بُعد وجودداشت که شامل : بُعدشخصی با مولفههای(خودکارآمدی، تابآوری، عزتنفس، رفتارفرانقشی)، بُعد شرایطشغلی با مولفههای(حمایتسرپرستان، استقلالوآزادیعمل، توسعهحرفهای، تناسبشغل- فرد)، بُعدشرایطسازمانی بامولفههای(اعتمادسازمانی، فرصترشدویادگیری، پاداشوقدردانی، هویتواستراتژیهایسازمانی)، متغیر تعدیلگر حالاتروانشناختی با مولفههای (امنیتشغلی، تعاملسازمانی، وجوهشخصیتی، هنجارهای اجتماعی)، بُعدنتایج فردی با مولفههای(شورواشتیاق، جذبدرکار، سطح مهارت)، بُعدنتایجشغلی شامل مولفههای(رضایتشغلی، تعهدبهکار، توانمندسازی) و بُعد نتایج سازمانی شامل مولفههای(بهرهوریمطلوب، بهبودکیفیت، شایستهسالاریدرسازمان، تکریمورضایت اربابرجوع) استخراج شده دارای اثر مثبت بر وفاداری کارکنان آموزشو پرورش بودند. نتایج بخشکمی نشان داد مدل برازش(۳۹/۰= GOF) مناسبی داشت و مجموعه متغیرهای الگو توانستند به میزان ۷۶/۰واریانس وفاداری را پشبینی کنند.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش در الگوی ارائه شده میتوان نتیجه گرفت حالات روانشناختی یکی از مهمترین و حیاتیترین عوامل در پرورش وفاداری کارکنان آموزشوپرورش بود. این نتایج میتواند زمینه بازنگری و ایجاد تغییرات اساسی در قوانین سازمانی را فراهم آورد.