مریم قباخلو؛ نرگس حسن مرادی؛ غلامعلی احمدی
چکیده
هدف: جانشینپروری نقش مهمی در عملکرد آتی سازمان دارد. بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی مولفههای جانشینپروری با تاکید بر آموزش و بررسی وضعیت آنها در بانک تجارت بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجر مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران و کارشناسان مسئول حوزه منابع انسانی بانک تجارت استان تهران در سال ...
بیشتر
هدف: جانشینپروری نقش مهمی در عملکرد آتی سازمان دارد. بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی مولفههای جانشینپروری با تاکید بر آموزش و بررسی وضعیت آنها در بانک تجارت بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجر مقطعی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش مدیران و کارشناسان مسئول حوزه منابع انسانی بانک تجارت استان تهران در سال 1400 (به تعداد 400 نفر) بودند که حجم نمونه طبق فرمول کوکران 196 نفر برآورد که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته جانشینپروری با تاکید بر آموزش بود که روایی محتوایی آن با نظر 12 نفر از خبرگان تایید و پایایی کل آن با روشهای آلفای کرونباخ 75/0 و ترکیبی 86/0 بدست آمد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج مطالعه حاضر حاکی از وجود پنج عامل شرایط شغلی (با مولفههای عوامل تفویض اختیار و سطوح تصمیمگیری، تعهد کاری و اخلاق حرفهای، پویایی، امنیت شغلی، تفکر تحلیلی و کلاننگری، سبک رهبری و رضایت شغلی)، منابع انسانی (با مولفههای فرهنگ سازمانی، تجزیه و تحلیل شغلی، ارزشیابی عملکرد کارکنان و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی)، سیاستهای سازمانی (با مولفههای اعتماد سازمانی، آموزش و یادگیری، خلاقیت، ذینفعان، سیاستها و قوانین و مزیت رقابتی)، جو سازمانی (با مولفههای جو حاکم بر سازمان، غنای دانشی، تجربه و سابقه خدمتی و آیندهنگری و ریسکپذیری) و ارتباطات و توانمندی (با مولفههای تعارض درونسازمانی، سبک ارتباطی و توانمندسازی) بود که همگی بار عاملی و پایایی مناسبی داشتند. دیگر نتایج حاکی از آن بود که همه عاملها و مولفههای هر یک از عاملها بالاتر از حد متوسط جامعه بودند (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پرسشنامه جانشینپروری با تاکید بر آموزش ابزاری روا و پایا است و متخصصان و مسئولان میتوانند از آن جهت برنامهریزی برای جانشینپروری استفاده نمایند.
الهام هادی پور؛ مجتبی معظمی؛ غلامعلی احمدی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیمو تربیت بود.روش شناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت و خبرگان و پژوهشگران در رشتههای علوم تربیتی شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش طبق ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیمو تربیت بود.روش شناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت و خبرگان و پژوهشگران در رشتههای علوم تربیتی شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش طبق اصل اشباع نظری 15 نفر بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل فیشبرداری از اسناد و متون و مصاحبه با خبرگان و پژوهشگران بود. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که ابعاد و مولفههای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت 86 شاخص، 8 مفهوم و 3 بعد داشت. بعد سازمانی دارای سه مولفه مدیریت و همکاران، شرایط محیط کاری و سیستم ارزیابی عملکرد، بعد اجتماعی دارای سه مولفه روابط اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و منزلت اجتماعی معلم و بعد فردی دارای دو مولفه ویژگیهای شخصی و اهداف غیرمادی معلمان بود.بحث و نتیجهگیری: با توجه به ابعاد و مولفههای شناساییشده برای ارتقای انگیزه معلمان در فرایند تعلیموتربیت، برنامهریزی جهت بهبود انگیزه معلمان از طریق ارتقای مولفههای مولفه مدیریت و همکاران، شرایط محیط کاری، سیستم ارزیابی عملکرد، روابط اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، منزلت اجتماعی معلم، ویژگیهای شخصی و اهداف غیرمادی معلمان ضروری است.