مرتضی کلیج؛ مریم تقوایی یزدی؛ مریم تقوایی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیستمحیطی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحدهای اداری، آموزشی و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیستمحیطی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحدهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در تابستان 1399 به تعداد 1950 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری؛ بصورت خوشهای نسبی براساس فرمول کوکران تعداد 321 انتخاب شدند.. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی پرسشنامه به صورت محتوایی که مقدار CVR و CVI گویههای پرسشنامه در محدوده 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت سبز، نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی، بترتیب 82/0، 83/0 و 84/0 برآورد و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) و همچنین از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها: در تبیین روابط بین متغیرهای تحقیق، نتایج حاکی از آن بوده که مدیریت سبز بر متغیرهای نشاط سازمانی (ضریب استاندارد 59/0 و مقادیر تی 112/6) و عملکرد زیست محیطی (42/0 و 543/4)، متغیر نشاط سازمانی بر عملکرد زیست-محیطی (62/0 و 485/5) تاثیر معنادار و مثبتی داشته است. همچنین، نشاط سازمانی (363/0 و مقدار احتمال 0009/0) در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش مدیریت سبز بر نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی و نشاط سازمانی بر عملکرد زیست محیطی تاثیر دارد. همچنین، نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود
مقداد رضی دون چالی؛ سعید صفاریان همدانی؛ مریم تقوایی آملی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران و کارشناسان تعداد 12 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران متخصص، که شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بودند که نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 132 انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی پرسشنامه نیمه ساختاریافته جهت مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی بود. برای سنجش پایایی و تشخیص دقت اندازهگیری پرسشنامه ها، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و جهت بررسی مدل مفهومی تحقیق نیز از نرم افزار pls و نرمافزار SPSS،و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها:نتایج مرحله کیفی پژوهش برای متغیر آینده پژوهی 7 مولفه اصلی و 13 مولفه فرعی بهدست آمد که مولفه های اصلی عبارتند از برنامه ریزی ، تفکرات استراتژیک ، شناسایی تکنولوژیهای عام نوظهور ، دیده بانی جهانی و پیش بینی نتایج مرحله کمی پزوهش با توجه به ضرایب مسیر و ضرایب معنی داری مدل در بررسی مدل تاییدی ، معنی داری مدل آینده پژوهی ارایه شده، تایید می شود و شاخص GOF بزرگتر از 3/. برابر با 638/0 به دست آمده است. نتیجه گیری: آینده پژوهی دانش و معرفتی است که چشم مردم را نسبت به رویدادها، فرصت ها و مخاطرات احتمالی آینده باز نگه داشته و ابهامات مردم را کاهش داده و توانایی انتخاب گزینه های هوشمندانه جامعه و مردم را افزایش می دهد.
میثم رضی دون چالی؛ مریم تقوایی یزدی؛ سید رضا یوسفی سعید آبادی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 241-254
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین تأثیر تدریس به شیوه تلفیقی بر کیفیت یادگیری دانشجویان در استان مازندران بهمنظور ارائه مدل بود.روش شناسی: این تحقیق کاربردی– توسعهای، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1397 - 1396 به ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین تأثیر تدریس به شیوه تلفیقی بر کیفیت یادگیری دانشجویان در استان مازندران بهمنظور ارائه مدل بود.روش شناسی: این تحقیق کاربردی– توسعهای، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1397 - 1396 به تعداد 201 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته کیفیت یادگیری و بکارگیری شیوه تلفیقی در آموزش عالی بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزارهای Spss و pls استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد سه بعد یادگیری (کیفیت سنجش و ارزشیابی، انتخاب اهداف و انتخاب تکنولوژی، استراتژی یادگیری و مدیریت کلاسداری و یادسپاری) استخراج شده است. همچنین نشان داد ابعاد تدریس تلفیقی (ابعاد یادگیری، تعاملی محور، مستقیم و فراگیر محور) شناسایی و استخراج شده است.بحث و نتیجه گیری: استفاده از رویکرد آموزش تلفیقی با ایجاد بستر مناسب جهت اجرای روشهای دانشجومحور و انجام فعالیتهای متناسب، زمینه تثبیت و افزایش ماندگاری مفاهیم آموختهشده را فراهم کند. بنابراین فرآیند آموزش تلفیقی سبب جلبتوجه بیشتر دانشجویان به مطالب درسی میگردد و نهایتاً میل به یادگیری مطالب را میسر میسازد.
زینت هادیان؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث خطیر پاشا
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل دانش پژوهی به منظور توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در گروه پژوهش های توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران متخصص(شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول) اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بود و براساس ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل دانش پژوهی به منظور توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش استان مازندران بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در گروه پژوهش های توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران متخصص(شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول) اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بود و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 119 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از دو روش اسنادی(کتابخانه ها و پایان نامه، سایت های اینترنتی) و میدانی(توزیع و تکمیل پرسشنامه محقق ساخته) و با مراجعه به منطقه مورد مطالعه و توسط افراد نمونه، اقدام شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش شامل دو بخش؛ تحلیل آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) که با کمک نرمافزار SPSS و تحلیل آمار استنباطی (روش های تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری)بود که از نرم افزار LISREL استفاده گردید. در نهایت در ارائه مدل دانش آینده پژوهی مبتنی بر ابعاد و عوامل شناسایی شده از فرایند تحقیق و برازش مدل معادلات ساختاری از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد؛ کلیه مولفه ها دارای اثر مثبت و معناداری بر توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش برای آینده ی بودند. در این میان، بالاترین ضریب مربوط به توانمندی سازمانی بود و پس از آن به ترتیب عوامل فرهنگی و اجتماعی، معنوی و جسمانی قرار داشت. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش دانش سرمایه انسانی یکی از مهمترین و حیاتی ترین منابع راهبردی جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش می باشد.