علوم اجتماعی
مریم قادری شیخی آبادی؛ فخرالسادات نصیری؛ افشین افضلی؛ محمود تعجبی
چکیده
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود.
روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: سبک رهبری همافزا در اجرای استانداردهای کیفیت در مدارس نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه رهبری همافزا در مدیران هنرستانهای فنیوحرفهای بود.
روششناسی: روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان هنرستانهای فنی و حرفهای استان تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی براساس جنسیت و طبقات جامعه و بر مبنای فرمول کوکران، یک نمونه به حجم 364 معلم انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار محقق ساختهی رهبری همافزا 20 گویهای و ابزار دوسوتوانی سازمانی جانسن (2006) استفاده شد. به منظور بررسی ساختار عاملی و روایی سازه پرسشنامه از تکنیکهای نسبت روایی محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، و روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرانباخ و پایایی ترکیبی بوسیله نرم افزارهای SPSS25 وLISREL10.30 استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتهها 4 عامل و 20 گویه برای سنجش رهبری همافزا مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای طراحی و ساخته شد. روایی محتوایی ابزار (7585/0) بر اساس نظر متخصصان تأیید شد. در تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل ساختار سازمانی، عوامل برون سازمانی، رفتار رهبری و نگرشها، باورها و ارزشها با مقدار ویژهی بالاتر از یک مشاهده شد که قادر به تبیین 71 درصد واریانس رهبری همافزا بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخصهای برازش پرسشنامه مناسب و مطلوب هستند و پرسشنامه دارای روایی مطلوب میباشد. همچنین براساس درصد واریانس تبیین شدهی مطلوب 63 درصد در تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، قدرت پرسشنامه در تبیین واریانس رهبری همافزا تأیید شد. روایی همگرا (6304/0) و واگرا (794/0)، آلفای کرانباخ (936/0) و پایایی ترکیبی (95/0) پرسشنامه نیز بیانگر روایی و پایایی مناسب ابزار رهبری همافزا بودند.
نتیجهگیری: پژوهشگران میتوانند از پرسشنامهی طراحی شده جهت سنجش رهبری همافزا و ارتقای مهارت-های رهبری در مدیران آموزشی هنرستانهای فنی و حرفهای، به عنوان یک ابزار استاندارد استفاده کنند.
مریم قادری شیخی آبادی؛ سیروس قنبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و خلاقیت مقیمی (1388) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آماری و نرم افزارهای آماری SPSS وLISREL استفاده شد. در تحلیل توصیفی دادهها از جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی (نما، میانه و میانگین)، شاخصهای پراکندگی(انحراف معیار و واریانس) استفاده شد. در آزمون فرضیات پژوهش از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تائیدی استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین دارای اثر مثبت (2532/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت (08/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. رهبری تحولآفرین به واسطه یادگیری سازمانی (0432/0) و مقدار تی (12/2) دارای اثر مثبت و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش، بکارگیری سبک رهبری تحولآفرین در سازمان، یادگیری سازمانی و خلاقیت کارکنان را افزایش میدهد.