مریم قادری شیخی آبادی؛ سیروس قنبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با خلاقیت با میانجیگری یادگیری سازمانی بود.روش شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر کرمانشاه به تعداد 5900 نفر و نمونه آماری تعداد 360 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و خلاقیت مقیمی (1388) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای آماری و نرم افزارهای آماری SPSS وLISREL استفاده شد. در تحلیل توصیفی دادهها از جداول توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی (نما، میانه و میانگین)، شاخصهای پراکندگی(انحراف معیار و واریانس) استفاده شد. در آزمون فرضیات پژوهش از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تائیدی استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین دارای اثر مثبت (2532/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. یادگیری سازمانی دارای اثر مثبت (08/0) و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد. رهبری تحولآفرین به واسطه یادگیری سازمانی (0432/0) و مقدار تی (12/2) دارای اثر مثبت و معنادار بر خلاقیت در سطح 05/0 میباشد.بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش، بکارگیری سبک رهبری تحولآفرین در سازمان، یادگیری سازمانی و خلاقیت کارکنان را افزایش میدهد.